歐陽修 哀悼 詩文 小考 - 哀悼詩와 祭文을 중심으로
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서지정보
ㆍ발행기관 : 대한중국학회
ㆍ수록지정보 : 中國學 / 81권
ㆍ저자명 : 이수정
ㆍ저자명 : 이수정
목차
초록1. 서론
2. 궁(窮)의 역설 : 不朽의 표상
3. 선현의 출현 : 유가적 가치의 실현
4. 일상의 재현 : 슬픔의 전제
5. 결론
참고문헌
논문초록
한국어 초록
구양수의 애도 시문은 작가 개인이 견지한 문학 이론을 적극 이입함으로써 애도 주제의 서술 범위 확장과 더불어 애도의 새로운 방향성 모색을 가능하도록 유도하고 있다. 그에 따라 구양수는 역사가로서의 태도를 견지하며 사실에 근거한 시문 창작 을 부각시키는 한편, 쉬운 언어와 짧은 편폭 속에 비애의 반응과 작가 개인의 견해 를 적절히 배합시킴으로써 관습주의에 매몰된 기존 애도 시문과의 차별성을 분명히 나타낸다. 이는 거시적으로 북송 문인들이 애도 시문을 대하는 관점의 변화를 나타 내는 징후이자 구양수 애도 시문의 독창성을 담보한다. 구양수가 보여준 애도 시문 의 새로운 작문법의 실천은 애도문학사 변천의 중요한 의미를 규정해준다.영어 초록
The purpose of this study is to investigate the poetry and prose expression of the mourning literary works of Ou Yang Xiu, based on ai dao shi(哀悼詩) and ji wen(祭文), representing Chinese mourning literature. The writing method concerning ai dao shi and ji wen can be categorized in three phases. The first phase is to express difficult situation(窮) on purpose as an eternal symbol. He was trying the literary theory of ‘qiong er hou gong(窮而後 工)’ in his works, which means overcoming difficult situation. The second phase is to follow Confucian ideology in order to find the existence value of the deceased. That was implicit in pursuit of Confucian ideology(儒家). The third phase is to reconstruct the daily life of the past, regardless of traditional literary style, as a premise to express sorrow. In conclusion, Ou Yang Xiu’s mourning literary works have unique rhetorical techniques, which are not coinside with the classical literature. That means that his works represented a new development direction in the mourning literature. Accordingly, this research result gives a chance to re-evaluate Ou Yang Xiu’s literary works.참고 자료
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