설화 <구렁덩덩신선비>의 서사를 통해 본 ‘관계 맺음’의 문제
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구 / 43권
ㆍ저자명 : 조홍윤
ㆍ저자명 : 조홍윤
목차
1. 서론2. 자료 및 서사 개관
3. 서사에 나타난 ‘남녀 결연’의 의미
3.1. ‘결연(탄생 → 1차 결연)’ : 호명과 응답
3.2. ‘파국(금기위반)’ : ‘허물’의 거부
3.3. ‘회복(시련 → 2차 결연)’ : 진정한 안목의 발현
4. 남녀 결연의 의미에 비추어 본 보편적 ‘관계 맺음’의 원리
5. 결론
한국어 초록
본 연구는 설화 <구렁덩덩신선비>의 서사에 내포된 두 가지 층위의 관계 맺음 원리에 대하여 그 설화적 의미를 드러내보고자 하는 의도에 의한 것이다. 여기서 두 층
위의 관계 맺음 문제란, 1차적으로 설화의 서사 표면에 배치된 그대로의 남녀 간의 관
계 맺음에 대한 것이고, 그러한 1차적 ‘남-녀’의 관계 맺음에 대한 의미를 2차적으로
‘사람-사람’의 관계 맺음 문제로 확장해본 것이다. 이러한 논의 구도는 <구렁덩덩신선
비>에 내포된 남녀 결연의 의미가, 궁극적으로 보편적인 차원의 관계 맺음 문제에 대
한 그것과 크게 다르지 않다는 생각에서였다. 이에 전체의 서사를 크게 ‘결연(탄생 →
1차 결연)/ 파국(금기위반)/ 회복(시련 → 2차 결연)’의 순차구조를 지닌 것으로 이해하
고, 각각의 국면마다 핵심적인 대립구도를 형성하여 갈등과 사건을 만들어내는 형상
들에 대해 상징 분석의 방법론을 활용하여 그 의미를 적극적으로 해석하고자 하였다.
그리고 그러한 논의의 결과를 그대로 보편적인 관계 맺음의 문제로 재조명하기 위해 ‘관계 맺음 → 관계 위기 → 관계 회복’ 순차구조를 새로이 설정하고 분석하였다.
논의의 결과 드러난 관계 맺음 원리는 크게 두 가지이다. 첫째는, 우리가 관계 대상
에게서 가치로운 어떤 것, 존재적 가능성을 발견하고 그것으로 대상을 호명하였을 때,
상대는 그에 응답하여 허물을 벗듯이 우리가 발견하고 호명한 그 모습을 발현하게 된
다는 것이다. 우리의 관계 맺음이 이러하기에, 우리는 긍정적인 관계 맺음을 통하여
성숙과 발전을 이룰 수 있는 것이다. 둘째는, 어떠한 관계대상도 부정적인 존재성, 허
물을 지닐 수밖에 없다는 것이다. 스스로는 도저히 변화시킬 수 없는 자기 면모, 허물
의 존재는 그저 관계의 대상에게 맡길 수밖에 없다. 그것을 인정하고 받아들여 감추어
주고자 한다면 그 관계는 공고해져 더욱 더 상생적인 힘을 발휘할 것이나, 그것을 들
추어내고 부정하고자 한다면 그 관계는 위기에 봉착할 수밖에 없다. 상대방의 가치에
주목할 것, 상대방의 허물을 감추어줄 것, 이 두 가지야말로 <구렁덩덩신선비>에 내
포된 관계 맺음의 큰 원리이다.
영어 초록
This study aimed to reveal the significance of a tale about the principleof two-layered relationship-building in the narration of the tale,
<Goorungdungdungshinsunbee>. The two-layered relationship-building
here refers to, first, building of a relationship between a man and a
woman as it is shown in the surface of the tale, and second, expanding
the significance of the relationship-building ‘between a man and a
woman’ into the issue of relationship-building ‘between people’. Such a
discussion came from the idea that forming a relationship between a man
and a woman in <Goorungdungdungshinsunbee> is ultimately not very
different from building a relationship in general dimension. So this study
understood the overall narration as ‘relationship-building(birth→the firth
relationship-building)/ collapse(violation of taboo)/ recovery(hardship→
the second-building), found core conflict composition in each phase, used
symbolic analysis about the shapes that that create conflicts and events,
and tried to actively interpret the meaning. Also, to re-illustrate such
result of discussion as an issue of general relationship-building, this
study re-established the sequential structure of ‘relationship-building→
crisis in relationship→recovery of relationship’ and conducted an
analysis. The principle of relationship-building that was revealed in the result
of the discussion is two-fold. First, when we discover something
valuable, the existential possibility in the object of relationship and name
it, the other person responds to it and naturally discovers the form that
we found and named. As such is our relationship-building, we can
achieve growth and development through positive relationship-building.
Second, any object of relationship is supposed to have negative existence,
a fault. The existence of the aspect of oneself that one can never change
for oneself, a fault, should be left on the hands of the object of
relationship. If you acknowledge, accept, and conceal it, the relationship
will be strengthened and have more mutually beneficial power, but if you
reveal and deny it, the relationship has no other way but to encounter
crisis. Paying attention to the value of the other and reveal the fault of
the other, these two are the big principles that can be found in
<Goorungdungdungshinsunbee>.