메타픽션 그림책을 활용한 MeFOT 기반 창의인성교육 프로그램 개발 기초 연구
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서지정보
ㆍ발행기관 : mefot창의인성학회
ㆍ수록지정보 : MeFOT 창의인성연구 / 5권 / 1호
ㆍ저자명 : 김수민
ㆍ저자명 : 김수민
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 창의인성과 MeFOT 모형의 관계
Ⅲ. 메타픽션 그림책을 활용한 MeFOT기반 창의인성교육 프로그램 구성
Ⅳ. 논의 및 결론
참고문헌
한국어 초록
본 연구에서는 창의인성 함양을 위한 독서 프로그램의 개발에서 내용적인 측면에서는 메타픽션 그림책을 사용하고 형식적인 특면에서는 MeFOT 모형의 단계에 따른 수업 안을 제시하였다. MeFOT을
적용한 문제해결단계를 살펴보면 다음과 같다.
먼저 게임 시작 전 이야기 나누기는 질문을 생성하는 단계와 정보 생성이 이루어지는 단계이다. 이
단계에서는 돼지와 늑대 각각의 입장에서 당면한 문제의 발견, 문제의 원인을 파악할 수 있도록 구성하
였으며, 더불어 문제 해결을 위한 두뇌와 환경을 탐색할 수 있도록 하였다.
둘째, 게임하기는 정보연상 단계로 늑대의 공격, 돼지의 방어, 돼지의 반격, 늑대의 방어 등이 연쇄
적으로 일어나게 함으로 이 과정에서 호기심을 키우고 지식망을 넓히고자 하였다.
셋째, 게임 후 정리하기는 정보정교화 및 정보수용의 단계로 게임하는 과정에서 일어났던 일들을 구
체화하는 것을 목표로 하였다. 이 때 게임 과정에서의 문제 해결 과정을 다시 한 번 되새기고 판단함으
로 최종적인 문제 해결을 제시함으로 문제의 평가와 자기 강화를 이루도록 한다.
영어 초록
In this study, information on the development aspects of the reading program for cultivatingcreative personality using the meta-fiction picture books and dispense the formal proposal
presented in accordance with the instruction stage of MeFOT model.
Before the first game is a step generate breaks stories and information made this step to create
the questions. At this stage, the discovery of immediate problems in each viewpoint pigs and
wolves, were configured to determine the cause of the problem, and help you navigate the brain
and the environment to solve problems as well.
Second, the game is reminiscent of phase information. Wolves attack, defense pigs, pig hitting,
defense, such as the wolf was party to widen the knowledge networks by raising curiosity in the
process chain to occur.
Third, clean up after the game is the steps of information to refine and information received.
It aims to embody the things that happened in the course of the game was set. When the game
is being engraved in the course of the troubleshooting process once again it is determined by
self-evaluation and to achieve a strengthening of the problems presented by the final issues
resolved.