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건축·인테리어 디자인과정의 커뮤니케이션을 위한 온라인 다중 사용자 가상환경 활용 사례 연구

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2014.02
10페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 한국주거학회 수록지정보 : 한국주거학회논문집 / 25권 / 1호
저자명 : 홍승완, 유창균

목차

I. 서 론
II. 이론적 배경
III. 사례분석
IV. 결론 및 제언
REFERENCES

한국어 초록

건축·인테리어 디자이너(이하 ‘건축가’)는 다양한 디자 인 매체(design media)로 표현된 ‘디자인 결과물’을 통해 관련 전문가와 건축주 그리고 사용자들에게 자신의 설계 의도를 전달하고 건축정보를 교환한다. 따라서 디자인 매 체가 갖고 있는 특성과 한계는 건축가와 타 집단 간의 지 식과 전문성 교환, 설계목표 설정 등 일련의 커뮤니케이 션 과정에 지대한 영향을 미치게 된다(Goldschmidt, 1995). 이같이 디자인 매체가 커뮤니케이션에 미치는 영향과 한 계를 Kalay(2004)는 ‘디자인 매체의 지원성(affordance of medium)’이라고 주장하였다.건축가는 현재하는 공간에 축조되어지기 이전의 3차원 공 간정보와 디자인 형태, 메시지 등을 관련분야 전문가와 사 용자에게 가능한 정확하게 전달하여 그들의 의견을 설계에 반영해낼 필요가 있는데, ‘디자인 매체의 지원성’은 이러한 외적 커뮤니케이션 과정(extra-process of communication)에 매우 결정적 역할을 하게 된다. 그러나 ‘디자인 매체의 지 원성’에 의해 전달할 수 있는 정보와 메시지는 제약되는 경우가 많고, 디자인 매체에 의해 표현된 결과물을 건축 가의 의도와 다르게 오역(arbitrary interpretation) 하거나 설계안에 대한 잘못된 평가(mise-valuation)가 이루어지는 경우도 있다.

영어 초록

Architectural & Interior design communication is a process of exchanging information between architects and otherprofessionals, clients, and prospectus users, and a design medium is a means of communication. Using non-immersive,conventional media, it is challenging for architects communicate physical details and users' activities in not yet builtthree-dimensional buildings to others. Recent advances online, Multi-User Virtual Environments (MUVEs) allow architectsand other professionals to experience a virtually constructed building together using anthropomorphic avatars. In addition,MUVEs also enable them to be aware of the presence and activity of each other. Previous studies suggest that theaforementioned characteristics of MUVEs may facilitate communication between architects and others. But these arefocused on communication in controlled experimental conditions. This paper discusses the ways in which MUVEs areapplied for authentic and long-term collaboration, design studio, and cultural heritage reconstruction projects, produced bydigital design group at the UC Berkeley and the Technion-Israel Institute of Technology, and analyzes the influences ofMUVEs on those projects. MUVEs helped more precise communication between architects, electronic engineers, andmedical staffs, who are collaborating for developing pioneering technology for hospitals. In design studios, MUVEsallowed students to experience other students' design outputs, and thus helped them share ideas mutually. In addition, incultural heritage reconstruction projects, MUVEs were used for communicating with historians and residents in order tocollect evidence. Based on this study, we propose that MUVEs have strong potential for enhancing the communicationbetween architects and other professionals.

참고 자료

없음

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