• LF몰 이벤트
  • 파일시티 이벤트
  • 서울좀비 이벤트
  • 탑툰 이벤트
  • 닥터피엘 이벤트
  • 아이템베이 이벤트
  • 아이템매니아 이벤트

중국 道家의 無爲自然사상과 조선시대 民藝美의 공통적 특징에 대한 비교 연구

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2002.01
36페이지/파일확장자 어도비 PDF
가격 6,500원 할인쿠폰받기
다운로드
장바구니

* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.

서지정보

발행기관 : 한국조형교육학회 수록지정보 : 조형교육 / 20권
저자명 : 최병식

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 중국미술사에서 無爲自然의 형성과 성격
Ⅲ. 한국미술의 無爲自然의 성격
Ⅳ. 조선시대 민예미와 無爲自然的 요소
Ⅴ. 조선시대 민예미와 중국미술에서의 無爲自然的 요소의 비교
Ⅵ. 결론
【참고문헌】
ABSTRACT

영어 초록

The viewpoints for Korean Folk Art(Minye, 民藝), studied until today, have been mostly focused on the rediscovery of distinctions, which differ from the aesthetic sense of the upper class in Korean Art including early Japanese. On the other hand, the comparative research about the originality and indigenity of Korean Art has been hardly achieved. Therefore, to be accomplished more objective and global assessment has such academic limits.
This paper intends to help solving such problems with comparing the point of sameness throughout the comparison between the ideology of natural situation without artificial technique(無爲自然思想) suggested by Lao-Chuang(老壯者) in the Chinese Taojia(道家) and the Korean Folk Art(Minye, 民藝). Its system is based on the formation of the ideology of natural situation without artificial technique(無爲自然思想) in China, the accommodation of Taojia(道家) and ideology of natural situation without artificial technique(無爲自然思想) in Korea, opening Chinese art historical accommodation. Also, it orderly accomplished examining the factors of natural situation without artificial technique, discovered in Korean folk art by Chosun handicraftsmen.
Both also means to research the identity of Korean art quite a lot at the point of the ideology and artistic trend of thought, which the consequent distinctions appeared in the social background, ideological trends, or artworks at that time, were differently formed each other in between about 2000 years.
Korean folk art(Minye, 民藝) forms miraculous joining, at the point of, which Taojia(道家) stage of natural situation without artificial technique(無爲自然思想) reached a stage of farsighted view throughout technical training for a background of variously indigenous conditions, and then it accomplishes a world view, which is innocent and unintentional absolute nature. It is hardly founded at the upper class art of both Chinese and Korean art history. Such study is inferred as the important subject to establish not only Korean art history but also East Asian and global identity.

A Comparative Study about the Common Distinction of Chinese Taojia(道家)' Ideology of Natural Situation without Artificial Technique(無爲自然思想) and the Beauty of Korean Folk Art (Minye, 民藝)

참고 자료

없음

자료문의

제휴사는 별도로 자료문의를 받지 않고 있습니다.

판매자 정보

마음과 세상을 연결하는 학문의 전당을 꿈꾸며 학지사는 단순히 책을 출판하는 곳이 아니라 인간의 마음을 아름답고 풍요롭게 하는 종합적인 학문 서비스를 위해 노력하고 있습니다.

주의사항

저작권 본 학술논문은 (주)학지사와 각 학회간에 저작권계약이 체결된 것으로 AgentSoft가 제공 하고 있습니다.
본 저작물을 불법적으로 이용시는 법적인 제재가 가해질 수 있습니다.
환불정책

해피캠퍼스는 구매자와 판매자 모두가 만족하는 서비스가 되도록 노력하고 있으며, 아래의 4가지 자료환불 조건을 꼭 확인해주시기 바랍니다.

파일오류 중복자료 저작권 없음 설명과 실제 내용 불일치
파일의 다운로드가 제대로 되지 않거나 파일형식에 맞는 프로그램으로 정상 작동하지 않는 경우 다른 자료와 70% 이상 내용이 일치하는 경우 (중복임을 확인할 수 있는 근거 필요함) 인터넷의 다른 사이트, 연구기관, 학교, 서적 등의 자료를 도용한 경우 자료의 설명과 실제 자료의 내용이 일치하지 않는 경우

이런 노하우도 있어요!더보기

최근 본 자료더보기
탑툰 이벤트
중국 道家의 無爲自然사상과 조선시대 民藝美의 공통적 특징에 대한 비교 연구
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업