* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국박물관학회
ㆍ수록지정보 : 박물관학보
ㆍ저자명 : 장헌덕, 최종호
ㆍ저자명 : 장헌덕, 최종호
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 박물관의 동선과 기능
III. 사찰박물관의 전시기획과 스토리 라인 구성
Ⅳ. 사부대중을 위한 사찰박물관 전시기획 방안
참고문헌
한국어 초록
사찰(좋刺) . 사원(춤院) . 정사(精舍) . 승원(↑團洗) . 가람(깨廳) 등을 우리말로 절이라고 한다. 사찰(좋종1]) 의 어원은 산스크리트의 상가라마(Sangharama) 1)인데. 중국인들은 이 상가라마
를 ‘승가람마({협애藍摩)’ 로 표기하였고, 그것을 다시 줄여 ‘가람(애藍) 이라고 부르게 되었으며,
번역하여 ‘중원(聚園)’ 이라 하였다2) 불교 최초의 집단거주인 ‘원림 (園林)’ 은 ‘죽림원(竹林園)’
이고, 죽림원 안에 불교 최초의 사찰인 ‘죽림정사(↑섞林좁舍)’ 가 생겨나고, 죽럼정사이후 석가모니
당시의 최대 사찰로 전해지는 키원정사(祝園精舍) 가 건립되었다.3) 죽림정사와 기원정사는 안거
(安居)4) 를 위한 목적에 의하여 생긴 것으로, 당시의 절은 공동주거지의 성격을 띠었으나, 시대가
흐름에 따라 점차 종교의례를 집행하는 성소(聖所)로서 승화되었다.5) 석가모니 당시 6)의 불교 의
례였던 지신의 허물을 대중 앞에서 참회하는 형식으로 된 포살(布魔)7) . 자자(自忽) 8) 등의 의례를
보름에 한 번씩 행하도록 정했기 때문에, 시대의 흐름에 따라 절은 규모나 숫자에서 비약적으로
발전하게 되었고, 대숭불교가 일어나는 기원 전후 무렵부터 불탑(佛搭)이 건립되었다.
영어 초록
This article attempts to study on planning a Buddhist temple museum in the perspective ofthe traditional Buddhist temple layout and its architecture, and also to suggest the
methodology of its exhibition design, especially making a story-line based on its ceremony
and a ascetic s daily life style.
According to the mission statement of a Buddhist temple and also its social role and
functions, civil engineering and construction, scales and types of facilities, and pattems of
technical installations can be different. Arranging the layout of a Buddhist temple museum
attached or near by the office building can be helped to communicate between layers and
ascetics and to promote efficiency of social role and functions of the museum.
Planning a Buddhist temple museum building and its exhibition design should be
considered to safeguard the Buddhist cultural heritage, and to create the space for
experience, transmission and propagation of Buddhist cultures. Its exhibition design based
on an audio-visual story-line can actively make efficiencies of eduinfotainment2) associated
with interactive communication through presentation of the tangible and intangible Buddhist
cultural heritage.
In conclusion, planning Buddhist temple museum and its exhibition design must reflect its
mission statement and c따ry out its role and functions for the not only layers but also
ascetics in the perspective of comparative cultural, religious and inter-disciplinary approach.
And it also must project the Buddhist three treasures as the Buddha, the Buddhism, and the
ascetics for the better ascetic training, religious propagation, and life-long education.
참고 자료
없음"박물관학보"의 다른 논문
- 『사립미술관의 현실과 과제』에 대한 토론문 -결론에 대한 추가 및 세부 제언-3페이지
- 『용산 새 국립박물관의 성과와 과제』에 대한 토론3페이지
- 수집 2세대의 박물관 전시21페이지
- 한국의 박물관, 현실과 과제16페이지
- 사립(私立)박물관을 생각한다9페이지
- 용산시대 국립중앙박물관 기획특별전과 전시콘텐츠 마케팅20페이지
- 강원 영동지역 역사민속계 박물관의 유물관리 개선 방안 연구14페이지
- 국립중앙박물관문화재단의 역할과 ‘극장 용’의 마케팅26페이지
- 스토리텔링을 적용한 박물관 전시 구조에 관한 연구19페이지
- 문화재교육의 프로그래밍 방법론에 관한 연구26페이지