* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국가족치료학회
ㆍ수록지정보 : 한국가족치료학회지 / 20권 / 2호
ㆍ저자명 : 김경희, 정혜정
ㆍ저자명 : 김경희, 정혜정
목차
Ⅰ. 서 론Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논 의
참고문헌
한국어 초록
본 연구의 주요 목적은 중년기 남녀의 결혼생활에 관한 내러티브를 탐색하고 이를 기초로 부부 정체성을 재구성하는데 있다. 이를 위해 결혼생활 경험과 의미를 자연스럽고 자발적인 이야기 방식으로
탐색하기 위하여 내러티브 연구방법을 적용하였으며, 빈둥지 시기 기혼남녀 6명을 대상으로 심층면담
을 실시하였다. 연구 자료를 기초로 결혼생활 경험의 연속성과 상호성 차원을 탐색하고, 연구 참여자
의 내러티브를 주제별로 은유적으로 범주화하면서 부부 정체성을 구성하였다. 연구 결과는 크게 두
가지로 구성하였는데, 첫 번째는 내러티브의 연속성 차원에서 계절의 은유를 적용하여 결혼생활 경험
을 연대기적으로 구성하였다. 두 번째는 심리관계적 맥락과 사회문화적 맥락에서 부부 정체성을 재구
성하였다. 심리관계적 맥락의 부부정체성은 ‘은행나무 풍경’의 은유를 적용하였고 이는 ‘두 그루의 은
행나무’ ‘우거지는 녹음’ ‘가을단풍’의 요소를 가지는 내러티브로 구성하였다. 사회문화적 맥락의 부부
정체성은 ‘은행나무 주변 풍경’의 은유를 적용하였으며, ‘깊은 땅’ ‘새로운 공기’ ‘그늘’ ‘햇빛’의 은유
적 요소를 가지는 내러티브로 구성하였다. 마지막으로 부부 정체성을 총체적 이해하기 위하여 ‘은행
나무 길’이라는 풍경은유로 재구성하였으며, 이는 부부가 지나온 결혼을 돌아보고 미래의 결혼을 전
망하며 결혼의 의미와 열망, 목적의식 등을 지향하며 살아가는 결혼의 여정을 함축하였다. 본 연구결
과를 중심으로 부부․가족 상담 및 교육현장에서의 시사점 등을 논의하였다.
영어 초록
Objectives: This study explored the narratives of middle-aged men and women in order to reconstruct theidentity of couples. Methods: Through in-depth interviews, field texts were constructed with three men
and three women in the empty nest period. The texts were explored and analyzed in terms of continuity
and interaction, based on a frame of three-dimensional narrative inquiry. Couple identities were
reconstructed through participants’ telling of their stories naturally and spontaneously, and as a process by
which they could create their own meaning from their experiences. Results: The results of this study are
made up of three research texts. The first text was composed chronologically, adopting symbolic seasonal
periods to study the continuity of the participants’ narratives. The second research text, which consisted of
the couple identity, comprised psychological relationships and sociocultural contexts. These contexts were
then, in the third text, metaphorically symbolized with ginkgo-tree and surrounding scenes. Conclusions:
A complete sense of couple identity was composed by combining all three texts into what was
conceptualized as a “scene of gingko trees arrayed along a street.” This scene symbolized the journey of
married life, in which participants could look back on their past lives and project their future lives, giving
them an opportunity to pursue the meanings, wishes, and aims of their marriages.