블로그 소설의 의미작용 연구 : 공지영의 <도가니>와 황석영의 <개밥바라기 별>의 사례를 중심으로
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서지정보
ㆍ발행기관 : 디지털스토리텔링학회
ㆍ수록지정보 : 디지털스토리텔링연구 / 4권
ㆍ저자명 : 임수미
ㆍ저자명 : 임수미
목차
1. 서론2. 블로그 소설의 이차적 의미작용
3. 수용 미학적 관점을 통한 블로그 소설 분석
4. 결론
참고문헌
한국어 초록
디지털 매체의 발달은 문학의 영역에 꾸준히 변화를 일으켜왔다. 인쇄술의 발달이라는 미디어 환경의 변화가 유동성에서 고정성의 획득이라는 문학 텍스트의 변화와 개인적 차원의 문학 향유라는 새로운 차원을 열었다면 디지털 기술의 발달은 문학에서 작가와 독자, 작가와 작가, 독자와 독자 간의 상호작용을 중요한 문제로 부상시켰다. 황석영의 <개밥바라기 별>과 공지영의 <도가니>는 인쇄물이 아닌 가상공간인 블로그에 기성작가들이 연재한 작품들이다. 이것은 닉네임을 단 아마추어 작가에 의해 게시판에 연재 되던 판타지 소설 혹은 팬픽(Fan-fiction)과 같은 인터넷 문학과 다르며 <디지털구보 2001>과 같은 하이퍼텍스트 픽션과도 다른 양식이다. 이러한 구분과 관련하여 디지털화된 서사와 디지털 서사를 구별해야 한다는 논의가 있다. 인쇄 매체를 통한 게재 방식에서 네트워크 매체를 통한 게시 방식으영어 초록
Digital media technology affects the development of literature. Using electronic devices to enjoy contents is not strange any more. This trend has emerged in the Fiction. Blog fiction diverges from the normal Internet fiction. Blog fiction is written on the web space but by Professional writer who contract with publisher.This study deals with an analysis of Blog fiction based on the Aesthetics of Reception. The Significance of a Blog fiction differ from traditional fiction tfic written on the paper. Blog has reverse-chronological list and multimedia aspects including Comments system.
In these conditions, readers who want to read Blog fictions can interaction with it. Though the readers can not change the story there are some signification related with. With images and comments readers could obtain additional information that affect the impressions. Blog is consisted with many pages and the readers explore that space. It means that Blog fictions become a spatial text.
That is why the Blog fictions could be considered as a kind of Digital storytelling contents. In the view of the Aesthetics of Reception, it have distinctive features what traditional fictions don't have.
It does not exist yet that a Blog fiction using digital technology intrinsically. So we can discuss more specifically when it appears.
Key words: Blog fiction, Signification, Aesthetics of Reception, Active readers, Spatial text
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