생애사 연구를 통해서 본 중도시각장애인의 자기상 재구성 과정과 그 기제에 관한 연구
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서지정보
ㆍ발행기관 : 21세기사회복지학회
ㆍ수록지정보 : 21세기사회복지연구 / 6권 / 2호
ㆍ저자명 : 이경자
ㆍ저자명 : 이경자
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 문헌 고찰
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 결론 및 함의
참고문헌
한국어 초록
시각 능력을 상실한 중도시각장애인에 대한 관심은 아무리 강조해도 지나치지 않을 것이다. 특히 자기의 고유성을 거의 확립한 성년이후에 실명을 한 사람들은 그동안 익숙했던 방식과는 다른 방식으로 소통하고 자기를 재구성할 수밖에 없을 것이다.따라서 본 연구자는 위와 같은 문제의식에서 중도시각장애인들이 실명 후 세상과 만나는 방식과 이러한 과정을 통해 그들의 삶이 세상과의 관계에서 어떻게 재구성되는 가를 살펴보고자 했다. 기존의 양화된 방식과는 다른 질적 접근방법인 생애사(life history)방법으로 접근하고자 했다. 원 자료는 Lieblich와 Tuval-Mashiach 그리고 Zilber(1998)가 제안한 분석틀에 따라 통합적 내용분석과 범주적 내용분석을 한 결과 중도실명을 경험한 연구 참여자들은 실명전과는 방법으로 세상과 소통하고 주위와 상호작용한다는 것을 알 수 있었다. 이는 연구 참여자들이 중도실명의 의미를 매우 적극적으로 재구성한 연후에 창발된 것이라 할 수 있다. 외국의 선행연구들은 중도실명을 보통사람으로서의 죽음(Carroll, 1961)으로 간주하고 그 후의 삶을 사회적 영역에서 제한(Lowenfeld, 1973)으로 규정하여 단순한 적응양식에만 초점을 맞추었지만 본 연구의 참여자들은 과거의 자기상에서 벗어나 새로운 나를 재구성할 수 있는 환골탈태의 계기로 의미를 부여했다. 결국 연구 참여자들은 시각의 빛을 상실한 대신 자신의 존재를 비추는 빛을 얻었다고 할 수 있다. 자신의 자기성을 재구성한 이후의 삶 역시 과거와는 다르게 나타난다. 눈으로 만나는 세계가 독점적이고 배타적인 개별적인 세계였다면 눈을 감고 만나는 세계는 공동의 생활세계로서 관계지향적인 공유의 의미로 재구축되었음을 발견할 수 있었다.
이러한 연구 결과는 현재 우리나라 중도시각장애인들의 삶을 이해하고 전문적인 접근방법을 모색하는 유용한 자료가 될 수 있을 것으로 사료된다.
영어 초록
The importance of having interest for the newly blinded could never be over exaggerated. Especially in cases where sight was lost after entering adult hood and after one’s characteristics had been significantly established, people would have to find alternate ways to communicate and re-construct their identities.In tackling this problem, I, the researcher, seek to observe how newly blinded people approach the society after losing sight and how their lives are transformed through their relationship with the society. Differentiating from the existing method which focuses on the positive aspect, life history method was chosen for this approach. This research was able to find out by analyzing in both integrated way and categorical way, proposed by Lieblich, Tuval-Mashiach and Zilber(1998), that newly blinded interact with the world and their surroundings in a different way than they did before they turned blind. It could be said that this result was reached after the process of participants actively re-establishing the definition of newly blinded. Preceding researches from abroad view becoming newly blinded as equal as death for ordinary people(Carroll, 1961) and focuses primarily on how they adapt by defining their lives as limited when it comes to social aspects of life(Lowenfeld, 1973). However, this research perceives the change as a chance to breakaway from one’s former self and as a chance to modify oneself in a new way. Thus, it could be said that although the participants of this research have lost light physically, they have found inner light that lightens one’s inner self. As one reconstructs oneself, one’s life also changes. If the world viewed through the eye is a world that is monopolized, alienated and focuses on individuals, the world viewed through the inner eye is reconstructed as the world of cooperative lifestyles, focused on interdependence amongst people.
Such research results could be considered as a beneficial finding to understand the lives of newly blinded people in South Korea and to seek further professional approaches.
Key words: Qualitative Research, Life History Research, Newly Blinded Person’s