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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구
ㆍ저자명 : 전신재
ㆍ저자명 : 전신재
목차
1. 머리말2. 해몽 장면
3. 황릉묘 장면
4. 두 장면의 대비와 변모
5. 맺음말
한국어 초록
19세기 후반기에 활동한 장자백의 <춘향가>에 의하면 춘향은 감옥에 갇히어 죽음에 직면해 있는 상황에서 두 가지 꿈을 꾼다. 죽음의 세계로 가서 죽은 사람들을 만나는 꿈(‘황릉묘 장면’)과 죽음이 암시되는 흉몽이 그것이다. 흉몽에 대해서는 봉사의 해몽이 곁들여져 있다(‘해몽 장면’).‘해몽 장면’에서 춘향은 무속적 사유(思惟)로써 죽음의 공포를 덜어낸다. 이 장면의 지배적 정서는 골계이다. 이 골계는 공포․ 연민과 충돌하여 더 강렬한 연민을 조성해낸다. 이 장면은 풍부한 너름새(연극적 행동)로써 현실을 사실적으로 재현하는 연출법을 취한다. 이것은 서민계층을 위한 버전이다.
‘황릉묘 장면’에서 춘향은 유교적 이념으로 죽음의 공포를 초극한다. 이 장면의 지배적 정서는 숭고이다. 이 숭고는 추악과 혼융되어 강렬한 처절을 조성해낸다. 이 장면은 창(唱)만을 이용하여 환상적인 분위기를 조성하는 연출법을 취한다. 이것은 판소리의 수용계층이 지식인층으로까지 확대된 결과로 나타난 현상이다.
<춘향가>가 형성되던 초기에는 ‘해몽 장면’만 있었고, 그 후 어느 시기에 ‘황릉묘 장면’이 끼어들어 두 장면이 공존하게 되었다. 그러나 실제 공연에서는 공연 현장의 상황에 따라 한 장면만 선택하여 연출할 수도 있었을 것이다. 그 후에 ‘해몽 장면’이 탈락하고 ‘황릉묘 장면’만 남았는데 이 장면도 퇴화하고 있으며 이미 탈락한 경우도 있다.
두 장면의 부침 과정은 판소리의 수용 계층이 확장되어 온 과정이고, 판소리의 공연 양식이 연극 중심에서 음악 중심으로 바뀌어 온 과정이며, 판소리 전성기 이후로 정서의 강렬성과 함께 비극성이 약화된 과정이다.
영어 초록
According to Chunhyang-ga, performed by Jangjabaek(張子伯) in the late 19th century, Chunyang dreams two kinds of dream in the situation, within which she is faces the threat of death in jail. One of these is the dream in which she meets the dead in the world beyond('the scene of Whangneongmyo(黃陵廟) and the other is the bad dream in which the impending death is suggested. The bad dream is followed by the interpretation of the dream by the blind man('the scene of interpretation of dream').Chunhyang overcomes the threat of death with the shamanic thinking in 'the scene of Interpretation of dream'. The main sentiment in this scene is the comic(滑稽). This sentiment collides with the fear and the pity only to produce highly intensive pity. The dramaturgy, by which this scene is produced, uses various Neoreumsae(theatrical acts) in order to represent the reality truly. This version is for the common people.
In the 'scene of Whangneongmyo', Chunhyang surmounts the terror of death with Confucian ideas. The main sentiment in this scene is the sublime. The sublime, combined with the hideous, creates the strong impression of the extreme sadness. The dramaturgy in this scene uses only the narrative song to create the fantastical mood. This version is for the literate.
In the nascent time of Chunhyang-ga there exists only 'the scene of interpretation of dream' but then later, there coexists the scene of Whangneongmyo. But these two scenes are represented alternatively, namely, selective according to the condition in the real performance situation. Subsequently, 'the scene of interpretation of dream' is omitted and also 'the scene of Whangneongmyo' is deteriorated or even excluded now and then.
The historical vicissitudes of the two scenes are in the process within which the class distinction of audience undergoes changes and the form of Pansori performance is changed from the 'theatre-centered' to the 'music-centered' and also in which the tragic feeling, along with the intensity of sentiment, declines.
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