<春香歌> 結緣대목 敍述方式의 淵源과 變貌
(주)학지사
- 최초 등록일
- 2015.03.24
- 최종 저작일
- 2000.01
- 28페이지/ 어도비 PDF
- 가격 5,700원
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구
ㆍ저자명 : 정충권
목차
1. 머리말
2. 우리 구비서사시 속의 결연
3. 결연대목의 서술방식에 나타난 변모
4. 후대적 양상으로서의 內面 지향의 의미
5. 맺음말
한국어 초록
본고에서는 <춘향가> 결연대목을 통하여 판소리 사설의 淵源과 變貌의 한 국면을 드러내고자 한다. 이 작업은 또한 우리 구비서사시 속에서의 결연 장면 구현의 양상을 통시적으로 검토해 보는 일이 되기도 할 것이다.
청춘 남녀의 結緣은 時空을 초월한, 인류의 보편적인 제재이다. 그것도 무척이나 낭만적이고 아름다운 제재이다. 물론 둘의 만남이 진정한 결연으로 이어지기까지는 시련이 있을 수도 있고, 또는 그 결연 때문에 시련이 올 수도 있다. 하지만 최소한 결연 당시에는 아슬아슬한 긴장과 낭만과 재미를 유발하는 것이 보통이다.
영어 초록
The patterns of describing the scene that Mong-Ryong and Choon-Hyang establish ralations in Choon-Hyang-Ga, were originated from those of seosamuga(서사무가), especially Je-Seog-Bonpuri(제석본풀이). The patterns of describing the scene that man and woman establish relations in Choon-Hyang-Ga are similar to those of Je-Seog-Bonpuri, as both receive usefully unit-words from Seong-Jo-Ga(성조가). And, pansori and seosamuga are subordinate to oral narrative poetry. So, in the evolutionary piont of view, I think that those of Choon-Hyang-Ga were originated from those of Je-Seog-Bonpuri.
In the early stage, oral poets described cheerfully the scene that man and woman establish relations in Choon-Hyang-Ga, using unit-words from Seong-Jo-Ga. But gradually, oral poets try to describe the scene sorrowfully and try to stress on person`s mental state. In the long run, the affair that man and woman establish relations in Choon-Hyang-Ga inclines to the truly human affair. This is a sign of modern-inclination.
참고 자료
없음
"구비문학연구"의 다른 논문
더보기 (4/9)