초등학교 저학년 학생을 위한 감성과학 기반 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국감성과학회
ㆍ수록지정보 : 감성과학 / 20권 / 4호
ㆍ저자명 : 권지은, 곽소정, 김혜진, 이세정
ㆍ저자명 : 권지은, 곽소정, 김혜진, 이세정
목차
1. 서론2. 융합인재교육(STEAM)과 감성과학
3. 초등학교 저학년 대상 STEAM 프로그램 개발
3.1. 개발 과정 및 범위
3.2. 개발 프로그램 내용
4. 개발 프로그램 시범 적용
4.1. 시범 적용 방법 및 과정
4.2. 적용 결과 분석
5. 결론 및 논의
REFERENCES
한국어 초록
감성이 중요시되고 있는 시대가 발전함에 따라 미래 시대에 필요한 인재를 양성하기 위한 교육 분야에서도 감성과학과 관련된 교육이 요구되는 시점이다. 본 논문은 초등학교 저학년 학생을 위한 감성과학을 학습할 수 있는 융합인재교육 프로그램을 개발하고 수업에 적용해봄으로써, 가능성과 효과적인 방법을 제안하고자 한다. 이를 위하여 첫째, 감성과학을 교육하기에 적합한 융합인재교육(STEAM) 방식을 채택하여 초등학교 1~2학년을 대상으로 한 ‘도형으로 만드는 마음’을 개발하였다. 감성과학 관련 STEAM의 이론적 배경과 벤치마킹을 실시하고, 초등학교 해당 학년 교과서를 기반으로 한 구체적인 수업 내용과 활동 및 교재와 키트 등을 개발하였다. 둘째, 개발된 프로그램을 두 학급에 시범적으로 적용하여 만족도 조사와 교사 인터뷰 등을 통해 결과를 분석하였다. 분석 결과는 전체 만족도 평균은 매우 높게(4.40/5) 나왔으며 특히, ‘수업 참여도’에 대한 만족도가 높은 것으로 분석되었다. 셋째, 분석 결과를 바탕으로 개발한 프로그램에 대한 가능성과 가치, 한계점 등을 논한다. 본 연구 결과는 과학에 대한 직접적인 이해가 어려운 초등학교 저학년을 대상으로 감성과학에 대해 쉽고 흥미롭게 접근할 수 있는 교육 프로그램이라 할 수 있다. 이러한 교육을 통해 감성과학을 효과적으로 이해하고, 감성 중심 시대를 선도할 인재를 양성하는데 도움이 될 것으로 기대한다.영어 초록
As the age in which the importance of sensitivity has increased, education for the future generation regarding emotion engineering, affective recognition and cognitive science have taken center stage. We measure human’s emotion quantitatively, analyze evaluation and apply them to various services in life, which are based on human technology. Therefore, we need the education which is related to emotion science to cultivate talented people. The goal of this paper is to suggest the possibility of emotion science education and effective methods through development of the STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) program which can teach emotion science to early elementary school students by applying it to pilot classes. For this study, first, we build a program, ‘The mind made by figure’ for student of early elementary school. The method of STEAM was used in this program, because it is an effective system to educate the emotion science. We recognize the needs and value of this program development through theory and benchmarking of STEAM related to emotion science. And then the contents of class, activities, course book and kit are designed with elementary school textbook of pertinent grade. Secondly, we analyze the result which is applied in two pilot classes of second grade by satisfaction survey and teacher interview. As a result, the average of satisfaction level was very high (4.40/5), Class participation was especially high. Third, we discuss the ability, value and limits of this program based on the result of analysis. The outcome of this research shows that students of early elementary school who have difficulty in understanding science can approach the education program related to emotion science with ease and interest. We hope this education will help students understand emotion science effectively, and to train people to lead the emotion centered era.참고 자료
없음"감성과학"의 다른 논문
- Smartphone Use at Night Affects Melatonin Secretion, Bo..8페이지
- 색채 감성에 대한 심혈관 변수 관계성에 대한 연구8페이지
- Regional Grey and White Matter Changes in the Brain Rew..14페이지
- Estimation of Reward Probability in the Fronto-parietal..12페이지
- 스마트워치 사용자감성에 기반한 생체신호측정용 스마트 텍스타일의 요구조건 탐색12페이지
- The Effects of Swiping Orientation on Preference and Wi..14페이지
- 면 데님소재의 색채 특성과 주관적 감각이 선호도에 미치는 영향10페이지
- 청년기 · 노년기 성인의 신체활동 참여가 정서인지에 미치는 영향14페이지
- 한국 드라마 수용에 있어서 국가별 감정 반응 분석: 드라마 <도깨비>를 중심으로10페이지
- 기본정서 뇌 영상 연구의 fMRI 메타분석16페이지