• LF몰 이벤트
  • 파일시티 이벤트
  • 서울좀비 이벤트
  • 탑툰 이벤트
  • 닥터피엘 이벤트
  • 아이템베이 이벤트
  • 아이템매니아 이벤트

『악학궤범』 <봉래의> 전인자․ 후인자의 실연구조

(주)코리아스칼라
최초 등록일
2023.04.05
최종 저작일
2013.06
27페이지/파일확장자 어도비 PDF
가격 6,600원 할인쿠폰받기
다운로드
장바구니

* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.

서지정보

발행기관 : 한국무용기록학회 수록지정보 : 한국무용기록학회지 / 29권
저자명 : 손선숙

목차

국문요약
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 전인자․ 후인자의 기록내용 검토
Ⅲ. 전인자․ 후인자의 생략내용 탐색
Ⅳ. 전인자․ 후인자의 실연구조 탐색
1. 죽간자의 이동과정
2. 죽간자의 이동경로
3. 죽간자의 위치
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
Abstract

한국어 초록

<봉래의(鳳來儀)>의 전인자(前引子)와 후인자(後引子)의 내용을 『악학궤범(樂學軌範)』을 중심 으로 이론적 토대를 마련하고 이를 실연하기 위해 당악정재 14종과 정재 무도를 통합 비교하였 을 때 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 『악학궤범』<봉래의>의 도입부에 죽간자의 무진․ 무퇴가‘족도이진좌우분립’혹은‘족도 이퇴좌우분립’으로 기록되어있어 그 내용을 살폈을 때, 이는 죽간자 2인이 나란히 서서 이동한 것이었다. 둘째, 도입부의 죽간자 무퇴 위치가‘좌우분립’으로 기록되어있어 내용을 살폈을 때 그 위치는 좌우협무의 바깥쪽이었다. 셋째, 종결부의 죽간자‘무퇴’내용을 살폈을 때 도입부와 같이 좌우분립한 것이었다. 넷째, 종결부의 죽간자 무진은 무원 남쪽에서의 무진(1)과 무원 북쪽 에서의 무진(2) 2단계로 구분하여 진행하였다. 다섯째, 4대 좌우대형에서의 무원들 이동경로를 실연관점으로 살폈을 때 전인자․ 후인자 모두 양쪽의 기녀들 사이로 무진․ 무퇴를 하였다. 이상의 내용을 토대로 『악학궤범』에 기록된 <봉래의> 전인자와 후인자의 죽간자가 실행하 면 다음과 같은 순서로 진행된다. 죽간자는 4대 좌우대형의 무원 앞[북]에 서서 전인자 음악이 연주되면 북향하여 무진하여 서서 진구호를 부른 다음 양쪽의 기녀들 사이인 좌대의 좌무[左1․ 左3]와 우대의 우무[右2․右3]사이로 물러나 무원들 남쪽에서 동서(東西) 무진하여 좌무(2)와 우무 (1) 바깥쪽에 선다. 춤이 마칠 즈음[취풍형(醉豊亨)]에 죽간자가 동서(東西) 무진하여 양쪽의 기녀 들 사이인 좌대의 좌무[左2․ 左4]와 우대의 우무[右1․ 右4]로 무진하여 무원들 앞[북]에 섰다가 후 인자 음악이 연주되면 다시 북향 무진하여 퇴구호를 부른 다음 양기사이인 좌대의 좌무[左1 ․ 左 3]와 우대의 우무[右2․ 右3]사이로 물러나 무원들 남쪽에서 동서(東西) 무진하여 좌무(2)와 우무(1) 바깥쪽에 선다.

영어 초록

“Jeoninja(前引子)” and “Huinja(後引子)” are the accompanying music in the beginning and closing of <Bonglaeui>, when the jukganja(竹竿子) does mujin and mutwae. The jukganja that only appears in dangakjeongjae(唐樂呈才) dances in the beginning and closing of the performance, calling the signals that mark the beginning and the end of the dance as well as leading the dancers at those moments. In <Bonglaeui> the signal that marks the beginning of the dance is called jinguho(進口號) and that of the closing twaeguho(退口號). <Bonglaeui> records the instruction of the jukganja simply as sojin, mujin and jwaubunlip. The document indicates where the jukganja is positioned and in what directions it moves, but what matters in actual performance is the route and process of its progression and its specific positions centering around sadae jwaudaehyeong. Referring to the simple record, the current jeongjae has arranged the positions of the jukganja for the stages of present Western-style theatres and limited its performance to mujin, mutwae, and calling signals in the beginning and in the closing. Accordingly, the jukganja has not drawn much attention. In the light of the significance of restoring the Korean court dance culture, this study did a comprehensive examination on 14 kinds of dangakjeongjae and jeongjaemudo and identified the contents of “Jeoninja”and“Huinja”of <Bonglaeui> in Akhakgwebeom in the aspect of actual performance. First, concerning mujin and mutwae of the jukganja,‘jokdoijinjwaubunlip’and ‘jokdoitwaejwaubunlip’are mentioned in the introduction of“Bonglaeui”in Akhakgwebeom. Therefore, it is assumed that 2 of the jukganja move along side by side. Second, as for the position that the jukganja has to retreat to after it calls the signal in the beginning, the record states‘jwaubunlip’. Thus, it is assumed that its actual position should be outside of jwauhyeopmu. Third, the instruction for the jukganja after it calls the exit signal is mutwae. However, it is ambiguous whether it means its complete exit or staying outside of jwauhyeopmu as it does in the beginning. Judging from its specific positions in the performance, it turns out to be the latter. In other words, mutwae of the jukganja does not imply the complete exit but standing on the both sides of the dancers. Forth, it revealed that the jukganja does mujin twice to call the exit signal. It stays on the sides of the dancers in the south while they dance. When the dance is finished, the jukganja does mujin between the yang-gi and stands before the dancers[in the north] and does mujin again and then stops to call the exit signal. In Akhakgwebeom, it is simply recorded as 'sojin'. Through the examination on its actual movements, it turns out that it carries out mujin twice. Fifth, when the movement route of the dancers of sadae jwaudaehyeong is examined in terms of performance, it does mujin and mutwae between the yang-gi. It is applied to both “Jeoninja”and“Huinja”. It moves between jwamu of jwadae and umu of udae when it does mutwae after it calls the signals in the beginning and the closing and does mujin to call the signal in the closing. In conclusion, when the jukganja is dancing to“Jeoninja”and“Huinja”, it mostly positions itself either in the front[in the north] or in the back[in the south] of the dancers. The positions of the jukganja are distinguished from those of the rest of the dancers. It is in different positions according to the different parts of the performance and its movement structure is set.

참고 자료

없음

자료문의

제휴사는 별도로 자료문의를 받지 않고 있습니다.

판매자 정보

코리아스칼라는 정직과 신뢰를 기반으로 학술단체 발전에 도움을 드리고자 하는 기업입니다. 본 사는 본 사가 자체 개발한 솔루션을 통하여 보다 효율적인 업무 관리 뿐만 아니라, 학술지의 데이터베이스화, ARCHIVE를 돕습니다. 본 사의 One Stop Service를 통해 국제적인 학술단체로 함께 도약 할 수 있다고 믿습니다.

주의사항

저작권 본 학술논문은 (주)코리아스칼라와 각 학회간에 저작권계약이 체결된 것으로 AgentSoft가 제공 하고 있습니다.
본 저작물을 불법적으로 이용시는 법적인 제재가 가해질 수 있습니다.
환불정책

해피캠퍼스는 구매자와 판매자 모두가 만족하는 서비스가 되도록 노력하고 있으며, 아래의 4가지 자료환불 조건을 꼭 확인해주시기 바랍니다.

파일오류 중복자료 저작권 없음 설명과 실제 내용 불일치
파일의 다운로드가 제대로 되지 않거나 파일형식에 맞는 프로그램으로 정상 작동하지 않는 경우 다른 자료와 70% 이상 내용이 일치하는 경우 (중복임을 확인할 수 있는 근거 필요함) 인터넷의 다른 사이트, 연구기관, 학교, 서적 등의 자료를 도용한 경우 자료의 설명과 실제 자료의 내용이 일치하지 않는 경우

이런 노하우도 있어요!더보기

최근 본 자료더보기
탑툰 이벤트
『악학궤범』 <봉래의> 전인자․ 후인자의 실연구조
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업