뇌졸중 환자의 손재활을 위한 RAPAEL 스마트 글러브의 미치는 영향
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 대한고령친화산업학회
ㆍ수록지정보 : 대한고령친화산업학회지 / 7권 / 2호
ㆍ저자명 : 부정아, 장태용, 최현세, 양영애
ㆍ저자명 : 부정아, 장태용, 최현세, 양영애
목차
Ⅰ. 서 론Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 논의 및 결론
참고문헌
한국어 초록
서론본 논문은 뇌졸중 환자의 손 재활을 위한 가상 현실을 접목 시킨 RAPAEL 스마트 글러브 프로
그램의 만족도를 조사하여 미치는 영향을 보고자 한다.
연구방법
본 연구는 총 9명을 대상으로 RAPAEL 스마트 글러브를 처음 사용 후 만족도 조사를 한 후 2주
간 하루 30분 주5회 중재 후 재조사를 실시하였다. 결과분석은 SPSS(ver.18.0) 통계분석을 사용
하였다.
연구결과
첫째, RAPAEL 스마트 글러브를 이용한 치료가 도움이 되었는지는 통계적으로 유의한 차이를 보
였다(p<0.05).
둘째, RAPAEL 스마트 글러브를 이용한 치료가 재미있었는가는 통계적으로 유의한 차이를 보였
다(p<0.05).
셋째, RAPAEL 스마트 글러브를 이용한 치료가 자발적 훈련 참여에 도움이 되었는가는 통계적으
로 유의한 차이를 보이지 않았다(p>0.05).
넷째, RAPAEL 스마트 글러브를 이용한 치료가전반적으로 만족하는가는 통계적으로 유의한 차이
를 보였다(p<0.05).
논의 및
결론
뇌졸중 환자 대상으로 손재활을 위한 가상현실을 접목시킨 RAPAEL 스마트 글러브 프로그램을
적용할 경우 환자의 치료적 재미와 전반적인 치료에 도움이 되며 긍정적인 효과를 확인하였다.
가상현실을 기반으로 한 치료방법으로 환자의 즐거움을 유도하는 환자중심의 접근법을 구현한 것
에 의의가 있다.
영어 초록
Purpose : This research aims to examine the effect with RAPAEL smart gloves for hand rehabilitationof stroke patients.
Method : This research subjects included 9 chronic stroke patients who had no experience of virtual
training and had scores over 25 on K-MMSE. Their satisfaction after using RAPAEL smart
gloves was investigated, and the experiment examined again after it was conducted for 30
minutes a day, 5 times for 2 weeks. The research result confirmed that RAPAEL smart
glove program using virtual reality helped treatment and had an influence on overall funness
and treatment, and showed a significant difference (p<0.05).
Result : First, RAPAEL smart glove is useful to treatment, proving that it had a statistically
significant difference.(p<0.05)
Second, they are funny to use RAPAEL smart glove for treatment, proving that it had a
statistically significant difference.(p<0.05) Third, to use RAPAEL smart glove is vary helpful
that they are participation in treatment theirself, proving that it had not a statistically
significant difference.(p>0.05) Fourth, they are satisfied that treat patients to use RAPAEL
smart glove, proving that it had a statistically significant difference.(p<0.05)
Conclusion : This research confirmed that applying RAPAEL smart glove program integrating virtual
reality helped stroke patients’ therapeutic funness and overall treatment for their hand
rehabilitation.