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『장자』에서의 '호접지몽' 우화 해석에 관한 연구

(주)학지사
최초 등록일
2016.06.07
최종 저작일
2015.08
31페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 서강대학교 철학연구소 수록지정보 : 철학논집 / 42권
저자명 : 김권환, 신정근

목차

I. 들어가기
II. 『장자』 「제물론」 호접지몽의 해석의 단초
III. 「제물론」 호접지몽 우화의 재해석
IV. 결론
참고문헌

한국어 초록

본 연구는 『장자』 「제물론」 호접지몽 우화 해석에 관한 연구이다. 지금까
지 이 우화의 해석은 학자들 사이에 일치를 보지 못하고 있다. 이 우화의 전반부
‘장자의 꿈’ 부분은 대체로 일치하였지만 중반부 ‘유분’(有分)과 후반부 ‘물화’(物
化)에서는 의견이 분분하였다. 필자는 기존의 해석에 의문을 가지고 우화의 원관념
에 입각해서 새로운 해석을 시도하였다.
전반부는 기존의 해석을 따랐으나, 그것이 가지고 있는 의미를 다르게 해석하였다.
기존에는 장주와 나비와 일체가 되는 긍정적인 의미로 해석했다면, 본고에서는 장
주가 꿈에서 완전히 깨어나지 못한 부정적 의미로 해석하였다. 꿈에서 깨어나는 것
을 깨달음으로 해석한 것이다. 중반부도 기존의 일반 해석을 따랐으나 그 함의를
다르게 보았다. 기존의 해석들은 이 부분을 전체 맥락과 다른 것으로 의심스러워하
면서 작위적으로 부연 설명하였다면, 본고에서는 꿈과 깸, 즉 ‘허상[名]’과 ‘참[實]’
에는 확실한 구분[分]이 있음을 들어 설명하였다. 종반부는 기존의 것과 완전히 다
르게 해석하였다. 기존의 연구가 이것을 ‘물의 변화’로 긍정적으로 해석하였다면,
본고에서는 ‘물에 의해 변화됨’으로 부정적으로 해석한 최근의 연구를 따랐다.

영어 초록

This study is focus on the new interpretation of ‘The Butterfly Dream [胡蝶
之夢] fable’ at ‘Chap. Two: Discussion on Making all things Equal’ in the
Chuang-tzu. Up to now scholar can not make agreement in the interpretation on
this fable. Even though they generally agree on the first part of this fable,
they have very different opinion in the middle and latter part. Having question
about the existing interpretation, I attempted to try new interpretation.
Discussing the first part of this fable, I followed the existing interpretation
literally, but I interpreted it differently in meaning they have. At the existing
interpretation, they know that this fable have positive meaning of being one
body between Chuang-tzu and Butterfly in dream. But in this paper, I read it
negatively as not waking out of a dream. In other words, I interpreted ‘the
awakening’ as ‘finding enlightenment’.
Discussing the middle part of this fable, I also followed the existing
interpretation literally, and read it differently in meaning they have. At the
existing interpretation, they did unnatural expatiation in this part, doubting the
difference with the context of the whole text. But in this paper, I explained it
exactly as there are exact division[分] between an illusion[夢] and truth[覺].
Discussing the latter part, I interpreted it very differently with the existing’s.
They interpreted it as ‘change of things’ positively. But I interpreted it as
‘being changed by the things’ negatively, as is the recent study by a scholar.

참고 자료

없음

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