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서지정보
ㆍ발행기관 : 서강대학교 철학연구소
ㆍ수록지정보 : 철학논집
ㆍ저자명 : 백종석
ㆍ저자명 : 백종석
목차
引言一.敬德與保民
二.保民與人道
三.敬德(人道)與自然現象(天道)
結語
한국어 초록
서주(西周) 초기, 은주(殷周) 교체기에 사회변혁의위기를 맞아서, 통치자들의 천명(天命), 귀신(鬼神) 사상이 동요되기 시작했다. 그들은 자신들의 통치를 유지하기 위한 희망으로,천명天命에 대한 의존성으로 부터 벗어나, 현실사회에 대한 다스림을 부각시켰고, 아울러 ‘경덕보민(敬德保民)’, ‘이덕배천(以德配天)’의 정치사상을 제기하였다. 주(周) 왕조의 통치자들은 상(商)왕조가 멸망한 까닭은 상의 후예가 그 덕을 닦거나 밝히지 못해천명을 쫒을 수 없었기 때문이라고 생각하였다. 이 때문에, 주(周)의 통치자들은 또한 그 덕을 닦고 밝혀서 천명과 짝할 수 있었기 때문에, 상천(上天)은 곧 그의 장자(長子)를 바꿔서 주나라에 명(命)을 전달해준 것이라고 여겼다. 춘추(春秋) 이후에 ‘천명’사상이 나날이 동요함에 따라서, 어떤 정치가들은 나날이 현실사회 문제에 대한 중시를 표현하기에 이르렀다. 당시에, ‘천명’과‘인도(人道)’의 논쟁중에서, ‘인도’는 신(神)에 대한 사람들의 신앙적인 존재가 아니고, ‘덕성(德性)’에 대한 사람들의 윤리방식이라고 여겨졌다. 이것은 ‘덕성’과 ‘덕행(德行)’을 구체화 한 것이고,또한 그것을 써서 인사를 처리하고, 최후에는 바로 ‘보민(保民)’의 이상경계에 도달할 수 있게 된다는 것을 의미한다. 윗글에서의 “천명天命”은 바로 ‘경덕(敬德)’, ‘이덕배천’의 내재적 의미를반영해주고 있고, ‘보민’이라는 외재적 조치를 내포하고 있다. 이것은 바로 천天에 대한 주나라 사람들의 새로운 인식을 보여주고있는 것이다.영어 초록
Early in the western zhou dynasties(西周xizhou),Be confronted withyin,zhou(殷周) dynasties(殷商 yinshang) to take turns, the ruler cause
unrest arose as to thought of mandate of heaven(天命 tianming), thought
of moving vital force(鬼神 guishen).
They to maintain them selves rule, kick the old habits depend upon
mandate of heaven for help, as to govern a country, bring into relief. In
addition, raise a thought of “敬德保民(jingdebaomin)”,“以德配天
(yidepeitian)” political philosophy.
zhou dynasties ruler take for granted, the fall of shang dynasties, a
descendent of shang dynasties, without cultivation a virtue, and without
leaving a virtue, ultimately, on account of cannot go with mandate of
heaven. For this reason, zhou dynasties ruler take for granted ,moreover,
thanks to respect a virtue become a partake mandate of heaven, “上天
(shangtian)”(the supreme heaven)change the elder and transmit to zhou
dynasties.
Thought of mandate of heaven, someone a statesman raise, from day
to day, stand out relief to importance , as a matter of fact. At that time,
in have an argument mandate of heaven and way of man.
This way of man be rated not that to moving vital force but there is
some to moral character(德性 dexing),a mankind in method of ethics.
This concretize with moral character and virtuous conduct(德行 dexing),
moreover, adopt moral character and virtuous conduct, dispose of do
one’s best ,eventually, it has signify to can arrive at the ideal a stage.
This mandate of heaven have “respect a virtue(敬德 jingde) and with
virtue become a partake to heaven(以德配天 yidepeitian), in inhere
meaning and also contain to “rules over the people”(保民 baomin)
external take a step. This let see that zhou dynasties mankind of heaven
a new meaning.