페이크 다큐멘터리에서의 서사적 실감생성에 대한 연구 : 초두효과 기법을 중심으로
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 디지털스토리텔링학회
ㆍ수록지정보 : 디지털스토리텔링연구 / 2권 / 2호
ㆍ저자명 : 최수영
ㆍ저자명 : 최수영
목차
1. 서론 : 실감생성장치로서의 페이크 다큐멘터리2. 서사적 실감의 생성 매커니즘에 관한 이론적 검토
3. 페이크 다큐멘터리에서의 초두효과 기법 분석
4. 결론
참고문헌
한국어 초록
영화는 발명 당시부터 강력한 실감생성장치로서 주목을 받았다. <열차의 도착>이 상영되던 1895년 당시, 객석을 향해 달려오는 기차를 보고 놀란 관객들이 밖으로 뛰쳐나갔다는 일화는 바로 이 실감생성장치로서의 영화를 강조한다. 당시 기록에 의하면 초창기 영화관객들은 영화를 스크린 안의 시공간이 지금 이곳으로 소환되는 마술과 같은 것으로 받아들였다고 한다. 그러나 영화는 빠르게 산업화되었고, 그 과정에서 양식적 특성이 반복되면서 관객들은 점차 영화의 표현양식에 익숙해지게 되었다. 그 결과 오늘날 우리는 스크린에서 펼쳐지는 영상을 더 이상 현실과 혼동하지 않게 되었다. 우리는 여전히 영화를 보고 ‘실감난다’는 표현을 사용하지만, 그것은 더 이상 실제의 삶에 개입하지 않는다.영어 초록
When people see fake documentaries, they have often difficulty in telling the difference between actual and fake, From this point of view, fake documentary is a mode of cinema which can make people(spectators) feel real, which is called 'narrative presence'. Narrative presence is a psychological state in which the virtuality of experience is unnoticed, but it is different from 'perceptual presence' because it occurs from the reasoning process of mind not the perception process. This thesis aims to understand the mechanism of creating narrative presence in fake documentary, and it focuses on how people are affected by the narrative techniques of fake documentary.In detail, it starts to investigate previous theoretical works that tried to explain the mechanism of creating presence in fake documentary. Among others this thesis accepts a cognitive approach and suggests theoretical model of narrative presence. In this model, narrative presence depends on the level of 'truth bias' which occurs from the process of reasoning
Next, through the analysis of some examples, It tries to find narrative techniques which cause truth bias, and especially focuses on 'the Primacy Effect' techniques that is worked in the opening part of narrative. It is able to be classified into three categories, 'Confession', 'Labeling(Act of Naming)', and 'Description(Reality-Effect)'.