張橫渠 『正蒙』의 心性論 연구

최초 등록일
2013.04.04
최종 저작일
2005.08
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서지정보

발행기관 : 한국유교학회 수록지정보 : 유교사상문화연구 / 23권
저자명 : 양승무

목차

〈국문 요약〉
Ⅰ. 序言
Ⅱ. 性體의 내용과 의의
Ⅲ. 天地之性과 氣質之性
Ⅴ. 心能盡性의 구조
Ⅵ. 見聞之知와 德性之知
Ⅴ. 結語
〈참고 문헌〉
Abstract

한국어 초록

橫渠는 ‘性’을 초월적으로 虛體에 편중하여 말하고, 天ㆍ道ㆍ虛ㆍ神을 말하여 모두 性으로 귀결시킨다. 太虛神德은 신묘하게 만물에 관통하여 萬物의 體가 되니, 만물의 性인 그 本義는 ‘초월적으로 體를 세운다.’는 점에서 太虛神德과 같고, ‘道德創造를 포함한다.’는 점에서는 生化之道와 같다. 性의 구체 의의는 虛體神德의 寂然感應을 취해서 말하니, 至寂之體는 感應의 體이고, 神感神應은 寂然의 用이며, 寂然感應의 眞幾가 실제의 ‘性’이다. 횡거는 ‘天地之性’과 ‘氣質之性’을 각각 분별하여, 氣質 중의 편중 혼잡함을 변화시켜 性體本然의 자존하는 善을 현현함으로써 구체적인 善이 되도록 하니, 이러한 盡性ㆍ成性의 工夫를 중시하였다.
橫渠는 心能盡生을 통해, 本心의 覺用으로부터 盡性하여 충실히 性을 표현할 수 있고, 이 覺用의 전폭적인 발용만이 心 전체가 性에 융화됨으로서 心ㆍ性과 主ㆍ客觀도 하나의 진실한 통일을 얻게 된다고 보았다. 횡거는 心의 見聞에 구속여부에 따라 氣質之性과 天地之性을 분별한 후, 見聞之知와 德性之知를 분별하였다. 그리고 ‘心統性情’에서 말한 心은 本體와 氣質, 즉 太虛之心 혹은 氣質之心을 의미한 것으로 보고, 性과 情은 心의 내용을 분별하기 위한 것으로 보았다. 橫渠는 盡性하므로서 成己ㆍ成物하는 관건은 成心을 변화시켜 그 本心을 최대한 발용하여 見聞에 제한을 받지 않는 ‘盡心’때문에 그 초월적 道德本心을 충분히 체현할 수 있다고 여겼다.
橫渠의 사유체계는 초월적인 天道ㆍ天德과 내재적인 心性이 하나로 합일ㆍ관통하는 ‘天道性命 상호관통’의 명제는 바로 주관적이며 객관적인 心性本體에 근거, 학문의 강론과 실천을 통하여 그 가치의 실현과 창조를 이룩하였다. 橫渠는 「正蒙」을 통하여 ‘天道性命 상호관통’을 정식으로 제시했을 뿐 아니라, ‘心性天은 하나’라는 경계까지 관철하게 된다.

영어 초록

Zhang Hengqu張橫渠 transcendingly and analytically refers to Xing性 focusing on Xuti虛體, and Tian天, Dao道, Xu虛, Shen神 are naturally followed by Xing性. Taixushende太虛神德, one of Tiande天德, mysteriously becomes the Ti體 of all creation, it has two characteristics as Xing性 of all creation. ①In the aspect of "building Ti transcendentally", Xing is similar to Taixushende太虛神德 which is the Benyi本義 of Xing性. ②In the aspect of containing creating morality, Xing is same as Shenghuazhidao生化之道. The concrete meaning of Xingti性體 should be referred by Jigan寂感 of Xutishende虛體神德, Zhijizhiti至寂之體 is the Ti of Ganying感應, Shenganshenying神感神應 is the Yong用 of Jiran寂然, and Jiganzhenji寂感眞幾 is actual Xing". The Shen神 of Xingtijigan性體寂感 does not give too much importance to Jusan聚散ㆍXusbi虛實ㆍDongjing動靜ㆍQingzhuo淸濁 totally, and achieves change by penetrating Xingqi形氣. All creation make effects among Shenganmiaohe神感妙合, which is the creation of Xingti性體. Hengqu橫渠 divides 'Tiandizhixing天地之性' and 'Qizhizhixing氣質之性. It is the Gongfu工夫 of Jinxing盡性 and Chnegxing成性, which is a concrete Shan善 embodied by the Shan of Xingtibenran性體本然 by changing the confusion among Qizhi氣質.
Hengqu橫渠 refers to Xinnengiinxing心能盡性, which can express Xing性 by Jingxing盡性 from the Jueyong覺用 of Benxin本心. If this serious Jueyong覺用 is fully manifested, contents of Xingti性體 is entirely in Xin心, Xin and Xing性 can be united by all Xin being harmonized with Xing, and the subjectivity and objectivity can truly unified. The Xin心 of Hengqu can embody all creation, by extending Xin based on the Ren仁 of Kongzi孔子 and Benxin本心, of Mengzi孟子. Because Tian天 is limitless, limited Xin心 is too insufficient to be combined with Tianxin天心. Eventually this Xin is Benxin本心, and Renxin仁心. The unlimitedness of objective Tian天 and Xing性 can obtain the true and concrete meaning only through the unlimitedness of subjective Xin. Hengqu compares Qizhizhixing氣質之性 and Tiandizhixing天地之性, and Jianwenzhizhi見聞之知 and Dexingzhizhi德性之知 respectively, according to if Xin is restricted by Jianwen見聞. Hengqu thinks that the key point of Chengjichengwu成己成物 by Jinxing盡性 is Jinxin盡心 that changes Chengxin成心 to use the Benxin本心, the Jinxin盡心 can embody the transcending moral Benxin本心 because it is not restricted by the narrowness of Jianwen見聞.
In the thinking system of Hengqu, transcending Tiandao天道ㆍTiande天德 and intrinsic Xinxing心性 are united. A proposition, Tiandao- xingming天道性命 Xianghuguantong相互貫通, has established the realization and creation of the virtue through discussion and practice of study, based on intrinsic, transcending, and subjective and objective Xinxingbenti心性本體. Hengqu officially points out Tiandao-xingming天道性命 Xianghuguantong in 『Zhengmeng』, and furthermore Xin心, Xing性, Tian天 is achieved to the border of one.

참고 자료

없음

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