儒敎 經典敎育의 필요성과 새로운 교육방법론 모색

저작시기 2005.02 |등록일 2013.04.04 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 28페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국유교학회 수록지정보 : 유교사상문화연구 / 22권
저자명 : 金容載

목차

〈국문 요약〉
Ⅰ. 논제의 출발 : C-세대를 위한 전통 유교교육
Ⅱ. 21세기 미래의 코드[code] : 유교사상과 유교경전
Ⅲ. 동아시아 삼국의 한자ㆍ한문 교육현황과 대책
Ⅳ. 다매체 교육방법론 도입 : 문자와 영상교육의 이중주
Ⅴ. 맺음말
〈참고 자료〉
Abstract

한국어 초록

본 논문은 X세대~Y세대~N세대~E세대를 거쳐 21세기에 새로이 각광받는 C-세대들을 대상으로 우리 전통의 유교사상과 경전교육이 왜 필요한지를 다양한 측면에서 논의한 것이다.
특히 이들은 어려서부터 모든 영상매체들에 노출되었던 세대이며, 어떠한 형태로든 교육방식에 있어서도 각종 미디어[Media]들을 통해 학습해 왔다. 이들에게 “과거 우리의 전통은 모두 좋은 것이라”며 고서적(古書籍)을 내놓고 천언만어(千言萬語)의 강의를 한다는 것은 공허한 사치에 불과하다. 본 논고는 이러한 배경 하에 동양의 전통사상과 유교문화에 대한 자긍심 및 교육의 필요성 고취를 최우선 당면과제이자 문제의식으로 삼았다. 또한 이미 C-세대들은 서구의 과학기술에 물들여져 있고 문명의 이기에 맛들려져 있기 때문에, 이들에게 과거 전통사상에 대한 교육적 접근은 그들에게 이미 친숙해 있는 매체들을 잘 활용하여 다가감이 더 효율적인 방법이라고 착안되었다. 따라서 향후 유교경전 교육의 새로운 교육방법론은 다매체 이용의 교수-학습프로그램을 만들어 대중화 하는 작업이 무엇보다도 필요하다고 사려(思慮)됨을 밝히고자 하였다.
본고는 이러한 취지로써 첫째, 21세기 미래의 코드[Cord]를 유교사상과 유교경전에 맞추어 논지를 전개시킨다. 미래학자들의 추측대로 인류사의 흐름은 농경사회에서 산업-공업사회로 이어졌으며, 이제 21세기는 지식-정보공유의 열린사회로 진입하고 있다. 과잉공급과 풍요로운 물질문명은 무엇보다도 ‘인간’ 그 자체에 관심과 호소력을 상기시키게 되었는데, 애초부터 ‘인간’ 그 자체에 에너지[Energy]를 부여하고, ‘인간’ 그 자체에 키워드[Key-word]가 있다고 주장한 사람은 다름아닌 공자(孔子)였다. 따라서 유교사상에 대한 서구의 관심 추이를 통해 본고의 논제에 접근ㆍ고찰했다. 둘째, 서양 문명국들에게 관심의 축으로 떠오른 동아시아 삼국-한ㆍ중ㆍ일의 유교ㆍ한자문화권-에서 실행되는 전통유교사상에 대한 교육과 한자한문 교육의 현황에 대하여 다함께 생각해 볼 수 있는 논의의 장을 마련하였다. 셋째, 유교경전 교육의 필요성 및 담론에 이어 과연 C-세대들을 어떻게 유교경전 교육의 장으로 끌어들일 수 있을 것인가의 교육방법론과 흥미유발의 다매체 교수-학습 프로그램 개발에 대한 논의를 또다른 과제로 남겨두었다.
본고는 우리나라 대학의 교양 강좌들을 통해 실시되는 ‘유교사상과 경전교육’ 관련 내용들을 젊은 C-세대들에게 좀 더 쉽고 흥미롭게 다가갈 수 있는 방법론과 필요성을 밝히는 데에 주목적이 있었다. 따라서 본고를 통하여 향후 이 학문영역과 관련한 교육방법론 등의 새로운 이론들이 나오기를 기대해 보며, 유교 경전교육이 당위성의 문제를 넘어 필요성의 사회적 이슈[issue]임으로 인지(認知)되기를 갈망해 본다.

영어 초록

In this essay, I'd like to argue why C-generation, after through X, Y, N, and E-generations in turn, needs to be educated by the programs of our traditional Confucian ideas recorded in various classics.
These C-generations have been continuously exposed toward all kinds of visual mass media since their childhood, and above all, they have been instructed all but by any kinds of media. Thus, it is nothing but a tittle-tattle to say them "all things we had before were great,"as handing out old books, or to ask them to study in that traditional way. Current educational conditions like above make us look for new ways in instructing great moral values appeared in Eastern traditional ideas, especially in Confucian ones. I think we should decide which instructional methods will more efficacious against C-generations and then they need to be educated by those methods which they feel closer to themselves. In this context I'd like to show it is in need to establish new models of educating students in Confucian ideas and these new models should be according to multi-media programs.
In this essay, first of all I raised an issue of possibility that Confucian ideas can accord with the realities of our 21st century. According to futurologists' prospects, our society, gone through each state of agricultural society and industrial one in turn, is now entering knowledge-information shared society. On the contrary, the over supply caused by the material civilization leads humans to remind them of humanity itself. This is a reason why we need to study Confucian ideas because it is Confucius who attached the great importance on humans and asserted key words were involved in humans themselves for the first time.
Secondly, I tried to examine the educational condition and situation of Confucian ideas and classics in three Eastern countries-Korea, China, and Japan-currently paid attention to by Western civilized countries.
Thirdly, I tried to find the way by which so-called C-generations can be made to step inca the classroom of Confucian ideas, and to consider how we make C-generations interested in those kinds of topics.
What I intend to describe before writing this essay was to show needs to make our youngsters cause their interests in Confucian ideas themselves and to find the process through which they would be educated Confucian classics. Therefore, I expect that new theories on instructive methods about this kind of education and ultimately expect that the education of Confucian ideas and classics would be sure to be revaluated as compulsory things but as indispensable or voluntary ones.

참고 자료

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