단군신화에 나타난 유교적 성격

저작시기 2007.12 |등록일 2013.04.04 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 37페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국유교학회 수록지정보 : 유교사상문화연구 / 30권
저자명 : 林泰弘

목차

〈국문 요약〉
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 하늘에서 권위를 수령하는 장면 - 신관
Ⅲ. 지상에서 권위를 창출하는 장면 - 인간관
Ⅳ. 정치적 권위를 행사하는 장면 - 국가관
Ⅴ. 신화의 이야기 구조 - 세계관
Ⅵ. 맺음말
〈참고 문헌〉
Abstract

한국어 초록

단군신화에서 인격신이 등장하고, 환웅이 환인의 명령을 받아 지상으로 내려오고, 단군이 환웅의 아들로 태어나 조선을 세운 이야기는 유교경전에 보이는 신관념 및 천명사상과 매우 유사하다. 또한 유교는 가족을 중심으로 한 인간관계가 매우 중시되는데, 단군신화 역시 아버지와 자식, 부부 사이, 친구 관계 나아가 군주와 신하의 관계까지 매우 다양한 인간관계가 묘사되어 있다.
단군신화의 洪益人間과 ‘在世理化’의 사상은 유교의 정치사상인 ‘養民’과 ‘敎民’의 사상과도 흡사하다. 유교의 정치적 이상이 그려져 있는 大同社會의 모습도 단군신화의 ‘홍익인간’과 ‘재세이화’의 사상이 지향하는 이상사회로 이해할 수 있다. 또한 단군 신화의 이야기 구조는 天地人이라고 하는 유교의 三才思想과 구조적으로 닮아있다. 하늘의 세계, 땅의 세계 그리고 인간(또는 왕)의 세계가 단군신화에 잘 나타나 있는 것이다.
단군신화에 보이는 이러한 ‘유교적인’ 모습은, 우리나라의 고유 사상이라는 주장도 있으나, 이 논문에서는 중국 황제신화와 비교를 통해서, 고대 한반도와 만주지역에 퍼져있던 원래의 ‘단군신화’가 장기간에 걸친 유교의 영향을 받아 수용된 결과라고 이해하였다.

영어 초록

In the story of the Dangun myth, there is a personal God, Hwan-in, who gives his son Hwan-ung the three divine objects to come to and govern the human world. These conceptions of humanized divinity and divine decree are very similar to the ideas in the sacred books of Confucianism. Also the teaching of confucius texts take much more of the human relationship, especially that among family. Such kind of relationships are also repeatedly described in the myth of the kingdom of ancient Cho-sun.
In the myth, the father Hwan-in looks down and approves for his son to widely distribute a boon to mankind(弘益人間), and sends him to the earth with his 3,000 beings for governing and educating the world(在世理化). These ideas of 'widely distributing a boon to mankind' and 'governing and educating the world' are also resembled to the thoughts of 'supporting people(養民)' and 'educating people(敎民)' which are the very important political thoughts of Confucianism. As a result, the ideal society of Confucianism, 'Dae-dong society(大同社會)' can be said to be the ideal society which Dangun myth pursue.
The story of Dangun myth has three world, such as the world of Heaven, the world of Earth and the world of Man(or Emperor). This 3 world structure is same to the structure of 'the thought of three essential element(三才思想)' of Confucianism, which is composed of Heaven, Earth, and Man.
The Confucian features appeared in Dangun myth could be considered as a sort of original Korean thought. This paper, however, through the comparison with the Chinese Huangdi myth, concluded that the Chinese confucian thought, through the long, long time, had mended the ancient labile myth to the Dangun myth which is now found in Sam-Guk-Yu-sa of Il-yeon.

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