『論語』 「鄕黨」을 통해 본 禮의 本質과 作用原理

저작시기 2007.12 |등록일 2013.04.04 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 30페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국유교학회 수록지정보 : 유교사상문화연구 / 30권
저자명 : 장승희

목차

〈국문 요약〉
Ⅰ. 서론 : 禮의 意味
Ⅱ. 『論語』에서 禮의 精神과 形式의 문제
Ⅲ. 『鄕黨』의 구성과 禮의 내용
Ⅳ. 『鄕黨』에서 禮의 本質과 原理
Ⅴ. 결론 : 道德倫理敎育에의 시사점
〈참고 문헌〉
Abstract

한국어 초록

오늘날 경제적 효율성을 중시하는 자본주의의 보편화에 의해 禮의 형식이 무시되고 있는 실정이다. 형식의 붕괴는 필연적으로 정신의 와해와 결부된다. 지나친 형식주의의 폐단을 염두에 두면서, 禮의 본질을 통해 형식의 중요성을 확인하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 어원을 통해 본 禮의 의미는 覆行ㆍ節文, 다시 말하면 인간의 ‘情〔敬畏之心〕’의 표현이며 실천이다. 禮는 정신〔質〕과 형식 〔文〕으로 구성된다고 볼 때, 초점은 文에 있음을 알 수 있다. 『論語』 「鄕黨」은 공자의 일상생활에서의 기록으로 禮의 본질적 의미를 잘 드러내주고 있다. 「향당」에서의 실천적 禮는 節文으로서의 禮로, 구체적인 내용으로는 宗廟ㆍ朝廷에서의 禮와 鄕黨ㆍ日常에서의 禮가 있다. 「향당」에서 드러나는 禮의 본질은 文과 質의 合一이다. 다시 말해, 경외지심의 지극함이 절문으로 드러나 일상에서 자연스레 드러나는 것이 바로 禮라는 의미이다. 그러나 공자가 「향당」에서 文에 초점을 둔 것은, 당시 무너지는 사회질서를 유지해야 하는 상황에서 禮法의 준수를 통하여 敬畏之心〔質〕의 상실을 견제하기 위한 방법이었다. 즉, 文에 의한 質의 보완을 통해 禮의 완성을 추구하였던 것이다. 오늘날 禮에서 형식의 붕괴는 경외지심의 상실을 가져올 지경에까지 이르렀다. 이러한 문제의식에서 출발하여 禮의 본질과 공자의 禮를 통하여 예의 완성을 추구하여야 할 것이다.

영어 초록

These days, formalities of Li(禮) are often disregarded because of capital universalism and economical efficiency. The breaking of a formality inevitably is connected with a spirit downfall. The etymological meaning of Li(禮) is the expression of human compassion, reserve, and awe. The purpose of this study is to emphasize importance of Li(禮) formalities by examining the essence of Li(禮). Li(禮) consists of spirit and formalities, and its point is in formalities. The chapter of Hyangdang(鄕黨) in Analects(論語) is a description of Confucius' everyday conducts, and it shows rhe essence of Li. Hyangdang(鄕黨) was the village community of the time. The practical Li(禮) in the village community was Li as formalities, and the chapter concerned with the ancestral temple of a royal family and the Imperial Court on one hand, with the village community and daily life on the other. The essence of Li(禮) in the village community is the ultimate union between expression(文) and the inner part(質). That is, the real meaning of Li(禮) is the exceeding mind's appearance of revere or awe by itself in everyday conducts. Confucius must have pursued observance of formalities to prohibit people from overindulgence for social order of the time. He pursued to accomplish of Li(禮), by complementing the inner part(質) through the expression(文). Today the breaking of formalities leads to the loss of revere mind. From this point of view, we need to accomplish formalities and spirit by observing the essence of Li(禮) in the Analects of Confucius.

참고 자료

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