신라 ‘三姓交立’에 대한 조선시대의 인식

저작시기 2011.12 |등록일 2012.04.27 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 32페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국고대사탐구학회 수록지정보 : 한국고대사탐구 / 9권
저자명 : 蔡美夏

목차

국문초록
I. 머리말
II. 신라의 尼師今期와 조선시대 ‘三姓交立’에 대한 이해
III. 조선시대 신라 이사금기의 祀統에 대한 인식
IV. 맺음말을 대신하여
참고문헌
Abstract

한국어 초록

본 논문은 신라 尼師今期의 三姓交立과 祀統에 대한 조선시대 지식인들의 이해와 그 인식을 살펴본 것이다. 신라 이사금기는 박·석·김 3성이 교대로 왕위를 이어가던 시대였다. 조선 전기 지식인들은 이러한 신라의 이사금기를 비판하였는데, 유학의 역사 이해에서 姓氏의 교체는 왕통의 교체인 혁명에 준하기 때문이었다. 동국통감 의 권근과 이첨, 그리고 동국통감 편찬자인 서거정의 史論에서 잘 알 수 있었다.
반면 조선후기의 허목과 이종휘는 신라 이사금기의 삼성교립을 요·순의 禪讓과 같은 것으로 보았고 우리나라 고대사에서도 3대의 이상사회를 찾을 수 있다고 하였다. 이것은 당시 단군조선이 재인식된 것과도 관련이 있었을 것이라고 하였다. 즉 16세기에는 단군조선을 부정하고 기자조선을 문화의 중심으로 부각하였는데, 조선후기에는 요와 동시대에 건국된 단군조선이 요·순 이래의 중국 문화를 꾸준히 수용하여 문화국가로 성장한 것으로 이해하였던 것이다. 한편 祀統은 왕실의 정통성과 불가분의 관계에 있었다. 이에 조선전기 지식인들은 신라 이사금기의 사통에 대해서도 비판하였던 것이다. 이러한 모습은 정약용의 경우도 마찬가지였다. 반면 안정복의 경우는 신라의 삼성교립을 긍정적으로 보기도 하였고, 신라의 종묘제사에 대한 이해를 통해 이사금기의 사통 문제도 극복했을 것이라고 하였다. 특히 조선시대 지식인들의 신라 이사금기에 대한 긍정적인 평가는 일제강점기에 편찬된 東京通志에 陶唐山 전설이 실리는 배경이 되었다
고 하였다.

영어 초록

This thesis was studying the understanding and recognition by the intellegent of Choseon era about rotation of kingships by three surnames and Satong of Yisageumgi. Yisageumgi of Silla was the age of succeeding crowns one after another by three names of Park.Suk.Kim. The intelligent of early Choseon age criticized such Yisageumgi because the changes of royal family surname was based upon the revolution of the royal line in their historical understanding under Confucianism. The historical theory by Gwon-geon, Yi-cheom in Dongguktonggam and by Seo-geojeong, the publisher of Dongguktonggam showed it clearly.
On the other hand, Huh-mok and Yi-jonghui thought the rotation of kingships by three surnames like hand over of Yo. Shoon ages and there had been a idealized society by 3 generations in our ancient age history. This was related with recognizing newly about Dangun Choseon age at that time. That is, Dangun Choseon ages was denied and Gija Choseon age was treated as the central culture in the 16C, while Dangun Choseon was understood as establised with the same age of Yo.Shoon and had accepted Chinese culture continuously and had developed to the cultural nation.
Meantime, Tongsa was in the inevitable relation with the legitimacy of royal family. That"s why the intelligent of Choseon age criticized Satong of Yisageumgi of Silla. This was viewed the same by Jeong-yakyoong. But Ahn-jeongbok who saw the rotation of three kingships positively, understood that the issue about Satong of Yisageumgi had been overcome through understanding of royal ancestral rites in Silla. Especially this positive appreciation of Yisageumgi of Silla by the intelligent of Choseon age became the background of Guldangsan folk tale written in Donggyeongtongji published in Japanese colony.

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