토머스 에이킨스 : 해부학, 리얼리즘, 그리고 일그러진 근대의 초상

저작시기 2011.12 |등록일 2012.03.07 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 29페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 미술사학연구회 수록지정보 : 미술사학보 / 37권
저자명 : 신채기

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 해부학과 근대적 영웅성
Ⅲ. 해부학적과 성 이데올로기의 접점
Ⅳ. 해부학과 리얼리즘의 접점
Ⅴ. 나오는 말
국문초록
참고문헌
Abstract

한국어 초록

‘아메리칸 리얼리즘(American Realism)’의 대표 작가로 꼽히는 토머스 에이킨스(Thomas Eakins, 1844?1916)는 미술 분야와 과학 분야를 접목시키는 탁월한 재능을 가진 작가였다. 특히, 해부학에 대한 그의 지식은 거의 전문가적 수준에 달하며 당시 다른 작가에게서는 발견되지 않는 새로운 스타일의 그림을 그리게 했다. 에이킨스의 의학 중심적이고 사실(fact) 기록적인 성격은 ‘가감없는 진실’을 ‘있는 그대로’ 보여주는 ‘아메리칸 리얼리즘’의 정수로 흔히 소개되어졌으며, 그와 그의 작업을 ‘근대적 지식인’의 부류로 부각시키곤 했다. 하지만 해부학에 기반한 작가의 미술 활동이 반드시 그의 삶 속에서 편리한 요소로 작용했던 것은 아니다. ‘해부학’을 미술 및 미술교육의 한 부분으로 적극적으로 포함시킨 에이킨스의 입장은 그를 교육자로서는 파면 당하게 하고, 미술가로서는 매장시키는 역설적인 요소로 작용하기도 했다. 이 글은 ‘의학’이 에이킨스의 작업에 미친 지대한 영향과 더불어 해부학에 대한 에이킨스의 집념이 당대의 사회적 문화적 관행이나 인습과 충돌하는 지점들을 구체적으로 논의한다.
논문은 해부학적인 지식을 뚜렷이 반영하는 작업들을 중심으로 크게 5개의 장으로 나누어져 있다. 글의 전반적인 취지를 설명하는 I장 이후, II장에서는 에이킨스의 해부학적 작업이 ‘근대적인 미국’이라는 정체성 개념과 연결되어 온 경위에 대해 거론한다. 이런 논의는 특히 ‘아메리칸 리얼리즘’과 관련하여 에이킨스를 영웅화시켜온 연구의 경향을 지적하며, 이후 논의에 대한 배경이 된다. Ⅲ장에서는 ‘해부학’에 집착한 에이킨스의 작업 경향이 야기 시킨 미학적, 도덕적 충돌지점들을 불러들임으로써 에이킨스를 근대성의 표상으로 부각시키는 데 있어서 걸림돌이 되었던 요소들을 논의하는데, 이는 필연적으로 성 이데올로기와 얽혀있다. Ⅲ장 2부에서는 이런 성이데올로기의 관점에서 에이킨스의 해부학 그림을 다시 읽어봄으로써 논의가 심화된다. Ⅳ장은 에이킨스의 해부학적 이미지와 결부하여 떼어놓을 수 없는 ‘리얼리즘’의 이슈를 다시 재고한다. ‘리얼리즘’이 해부학을 도구삼아 구축되었던 궁극적인 미학적인 지점이었던 만큼, 리얼리즘의 이데올로기를 염두에 두고, 에이킨스의 작품을 다시 읽어보며, 리얼리즘 또한 에이킨스를 근대화의 표상으로 읽는 과정에서 나온 하나의 구축된 이데올로기였음을 분석 논의한다.
결국 이 논문은 ‘의학’을 논의의 축으로 삼아, ‘해부학’이 작가의 생애와 작업에 미친 영향을 재조명해봄으로써 19세기 미국 필라델피아의 사회적 구조를 다시 드러내고, 에이킨스와 관련하여 미술사학적으로 구축되어온 일부 담론들의 해체를 시도한다. ‘해부학’에 대한 신념으로 인해 에이킨스의 삶과 미술이 미학, 의학, 성 이데올로기가 첨예하게 부딪히는 접점으로 몰린 당시의 역사적 문화적 한계 상황을 재구축한다.

영어 초록

Known as one of the most representative American Realist painter, Thomas Eakins(1844?1916) is unique in the art world in his time and place for the extent of his involvement with scientific and mathematical concerns, aspects of which gained new impetus from developments in the Guilded Age period. His interest in medicine, in particular, informed his art would not be equaled by any other painter in America at the time. This paper aims to explore how Thomas Eakins’ interest in medicine (anatomy and dissection) affected his life and work. My analysis centers around Eakins’ (semi?)nude paintings as well as the two clinic paintings, 〈The Gross Clinic〉(1875) and 〈The Agnew Clinic〉(1889).
After chapter one which provides the introduction, chapter two of this paper discusses Eakins’ work in relation to some previous scholarship which reflected an interpretation of the painter’s legacy that was in effect a myth of heroism. Eakins was often interpreted as a heroic, scientific realist who fearlessly recorded the visual facts, no matter how unpleasant that “truth” might be for his viewers or how detrimental to his career. He was also understood as an artist whose work celebrated heroic, contemporary individuals. Not only his works, but the method he incorporated, and the education he received, added up to present Eakins as the icon of American modernity. However, in reconstructing the relationship between Eakins’ art and its context, we find more problematic aspects of Eakins’ life particularly involving the issue of sexuality. The third and fourth chapters comprise the main arguments of the paper. The third chapter explores how the artist’s commitment to anatomy?based teaching methodology becomes a critical threat to artist’s career. The discussion inevitably brings in the discussion of sexual ideology of the 19th century Philadelphia art world. the second part of chapter three re?reads Eakins’ clinic paintings in attempt to trace the marks of sexual tension hidden in the works. Eakins’ relentless pursuit of visual “truth” in appearance is questioned in the fourth chapter of this paper. What seems to be a documentary, archival record of what had actually happened before the artist’s eye could be a constructed reality reflecting the artist’s own subjectivity and unconsciousness desires. Accordingly, 〈Gross Clinic〉 and 〈Agnew Clinic〉 are read with allegorical meaning reflecting the artist’s life and career in the last chapter.
In conclusion, the paper discusses how Thomas Eakins’s art reveals various contradictions and paradoxes involving aesthetic expectation, sexual ideology, the discourses of Modernity, and American Realism. Eakins’s interest in medicine lies at the center of such contradictions, holding together the paradoxical elements in a creative tension.

참고 자료

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