耘谷 元天錫의 紀行詩 探討

저작시기 2007.06 |등록일 2009.04.22 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 36페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한민족어문학회 수록지정보 : 한민족어문학 / 50권
저자명 : 김원준

목차

【요약】
Ⅰ. 序論
Ⅱ. 遊行中의 現實認識
Ⅲ. 超世脫俗의 指向
Ⅳ. 重複 旅程地의 感應
Ⅴ. 結論
참고문헌

한국어 초록

본고는 운곡 원천석의 시문학 연구에서 소홀히 다루어졌던 기행시를 대상으로 삼았다. 운곡은 원주에 살면서 모두 6차례의 유행을 했다. 연대순으로 구성된 耘谷行錄의 시들 가운데 기행시를 순차별로 나누어 시적 특징을 살펴본다.
첫째, 애민의식과 소극적 현실대응으로 볼 수 있는 운곡의 현실 인식이다. 그의 애민의식은 기존 애민시에 비해 사실성이나 핍진성에 있어 미약한데, 이는 유행의 시간적 제약성 때문이다. 그러나 백성들의 삶을 수평적 시각에서 접근하여 연민과 애상의 정을 부각했다. 다음으로 소극적 현실대응이다. 운곡의 유행은 소요유적 성격이 강하기 때문에 당대를 냉철하게 바라보고 비판하기보다는 대상물에 의탁하여 현실에 접근하는 소극성을 보였다.
둘째, 超世歸隱, 儒者的 仙境指向, 禪趣의 霑潤으로 나타난 운곡의 超世脫俗的 의취이다. 그의 歸隱意識은 도연명, 안연, 상산 사호의 삶에 영향을 받은 것이며, 歸隱을 지향했던 이유는 삿된 망발이 판을 치는 치욕의 세상에서 벗어나기 위해서였다. 그의 선경지향은 선경에 대한 호기심의 발동이며, 승경을 통한 흥취의 발로로 나타나고 있다. 그의 선계지향은 항상 현실의 승경이 동반하고 있다는 특징을 보인다. 운곡의 禪趣指向은 淸淨, 寂靜, 空閑한 공간인 산사를 배경으로 하고 있다. 그는 청정의 맑은 공간 속에서 세사의 모든 혼동과 혼란, 욕심을 벗어 버리고 자연에 淸遊하고 자연과 함께 하고자 했다.
셋째, 중복 여정지에서 보인 다양한 감응을 興趣의 表出, 憂國의 一環, 寂廖의 旅情로 나누었다. 흥취의 표출은 경물과의 교융에서 이는 감흥으로 춘경을 시각적 이미지로 담아 소담미와 한적미로 보여주었다. 우국의 일환은 여말의 혼란상과 결부되어 나타나고 있다. 여말의 혼란은 운곡으로 하여금 우국과 애상을 자아내게 하지만 한편으로는 順理의 治世가 이루어지길 바라는 염원과 맞물려 있다. 寂廖의 旅情은 중복 여정지에서 이루어졌으며 客苦나 여정의 寂廖한 심사가 부각되어 나타났으며 老境의 마지막 유행에서는 애수의 객정을 넘어 산수와 동화되어 閑寂의 정감으로 승화되어 나타나고 있다.

영어 초록

In this study, travel poetry was focused on, which has been rather neglected in study of Woon-gok's poetry. Woon-gok had traveled six times totally in his life, whereas he lived in Won-joo. His travel poetry is classified in successive order among poetry of “Woon Gok Haeng Rok(耘谷行錄)”, which is composed in chronological order, and poetic characteristics of Woon-gok were sought.
First, his recognition of the real was characterized as both his love for people and his passive correspondence to the real. His love for people was feeble in reality compared to other people-loving poetry, due to limitations of time in travels. However, he emphasized his sympathy as he approached the lives of people in horizontal view. And his passive correspondence to the real was appeared for he traveled for sightseeing mainly and he approached the real, focusing on the object rather than criticizing dispassionately the real.
Second, his willing to transcend the real world appeared with three thoughts; life as a recluse, inclination to utopia as a Confucian scholar, and whole selflessness. His recluseness was affected by lives of Do Yeon-myung, Ahn Yeon, Sang-san Saho, and he wished to free himself from the real world of disgrace which was full of meaningless and harmful criticism. His inclination to utopia was motivated by his curiosity for utopia, and appeared as his interest for beautiful scenery during his travel. It is very interesting that his inclination to utopia was always accompanied with beautiful scenery of real world. His whole selflessness appeared with background of clean and peaceful temple in mountains. He wished to amuse himself in nature and be in harmony with nature, giving up all of confusion, disorder, and greed in the matters of real world.
Third, his various responses for the same places are classified as three; expressions of delights, concern for the country, sorrow and dealing with it. Expressions of delights were the feeling of being with objects in the sightseeing, and he showed the scenery of season spring with tasty looking image and restful image. His concern for the country was connected to chaos state of last days of Corea dynasty. Chaos state made him sorrowful with concern, but engaged with his hope for the reasonable rule. He dealt with his sorrow in repeated place during travel and showed grief of traveler. In his last travel as old traveler, he overcame the grief of traveler to the restful and peaceful feeling in harmony with beautiful scenery.

참고 자료

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