한국사상(韓國思想)[문학(文學)] : 서산(西山) 선시(禪詩)에 나타난 역설의 패러다임

저작시기 2012.01 |등록일 2013.04.09 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 28페이지 | 가격 6,300원
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서지정보

발행기관 : 한국사상문화학회 수록지정보 : 한국사상과 문화 / 65권 / 63 ~ 90 페이지
저자명 : 백옥수 ( Oak Soo Baek )

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한국어 초록

산대사(西山大師, 1520~1604)의 선시(禪詩)는 한국 문학사에서 시공간을 뛰어넘는 선가 특유의 소통방식인 메타언어로서의 생명력을 갖고 있다. 조선조 선시 계보를 언급할 때, 서산의 시는 보우(普愚), 김시습(金 時習)과 함께 위치할 정도로 조선조 선시 계보의 시작점이자 중심점에 있다. 서산의 평범한 일상을 소재로 한 선 시가 이성적, 철학적 지식과 삶을 역설의 패러다임을 통해 깨달음을 제시한다는 점을 주목하면서 서산의 선 시가 지니는 어긋남과 어긋냄의 표현방식에 의한 선가만의 독특한 언어 패러다임과 자신의 언어 문자로 주체화하는 활구참구법(活句參究法)의 역설 패러다임을 중심으로 고찰하였다. 서산 선 시의 문학적 특성은 ``부정(否定)의 표현``,``무(無)의 표현``,``시공(時空)의 초월``,``공(空)과 불이(不二)``의 패러다임으로 정리할 수 있다. 부정의 표현은 긍정, 또는 부정과 긍정을 함께 내포한 개념화되지 않은 메타언어로서 자성인 본래의 마음을 일깨우려는 의도에서 사용된 것이며, 무의 표현은 무가 유무의 대립적 의미가 아니라 진리의 절대성을 담아내고자 하는 시공의 초월성이 잘 나타나 있다. 공과 불 이는 현상과 본체의 통합성을 추구하는 근본 원리로서 자연과 진여(眞如), 차별과 평등, 현실과 도의 융합으로 구체화되고 있다. 이처럼 서산 선 시의 핵심은 어긋남과 어긋냄의 역설을 통한 소통의 표현이다. 서산의 역설 패러다임은 오히려 모순의 초월과 통합성을 추구하는 선(禪)의 정신을 효과적으로 구현하고 있다. 이런 점에서 서산 선 시가 보여주고 있는 어긋남과 어긋냄에 의한 역설의 패러다임은 반 상합도(反 常合道)의 원리와 해탈지향의 시 정신으로 그 의미를 규정할 수 있을 것이다.

영어 초록

Seosan`s literature is represented by Zen poetry. Some scholars discovered that basic spirit behind Seosan`s Zen poetry lies in paradoxical quality of Buddhist revelation, and thus they conducted researches concentrating on the expressive method of his poetry. As a result of reviewing Seosan`s Zen poems through arranging them under comprehensive principle, I concluded that the major literary characteristics found in Seosan`s Zen poems are ``Expression of negation``, ``Expression of nil``, ``Transcendence of time and space` as well as ``Emptiness and inseparability.`` ``Expression of negation` contains affirmation in itself, or involves denial and affirmation simultaneously, and I have come to understand that expression of negation was used from Seosan`s intention to indicate innate mind that was not conceptualized. As for ``Expression of nil,`` the ``nil`` represents absoluteness of truth, rather than confrontational meaning between something vs. nothing. ``Transcendence of time and space` is also demonstrated at the ``Expression of nil.`` ``Emptiness and inseparability`` is the principle of integrating both phenomenon and substantiality, which is materialized through fusion of the nature and tathata, discrimination and equality, as well as reality and Tao. As such, the central topic shown at Seosan``s Zen poetry is paradox. Paradox in Seosan`s poetic world realizes the spirit of Zen that pursues transcendence and integration of contradiction. It is embodiment of enlightened spirit which is core of all things in the universe. The world pursued by Zen is boundary of nirvana. The point that nirvana is accommodated into the literature of Zen sect is an important poetic characteristic of Zen poetry. In this context, the paradox of Seosan`s Zen poetry can be defined in its meaning as the principle of ``Bansang-Hapdo`` and nirvana-oriented poetic spirit. However I realized further necessity to conduct in-depth research on aesthetic characteristic which was formed by paradox of words and paradox of situation.

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