일본 패션 디자이너의 의상에서 나타난 Zen-style에 관한 연구 -Issey Miyake, Yohji Yamamoto를 중심으로-

저작시기 2004.01 |등록일 2013.04.09 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 가격 4,600원
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서지정보

발행기관 : 한국패션디자인학회 수록지정보 : 한국패션디자인학회지 / 4권 / 1호 / 1 ~ 21 페이지
저자명 : 한경미 ( Kyung Mi Han ) , 박현신 ( Hyun Sin Park )

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한국어 초록

현대사회의 여러 가지 사회문제와 예측할 수 없는 미래에 대한 기대와 불안감은 사람들로 하여금 탈출구를 찾고 진정한 삶의 의미를 찾아 방황하게 만들었다. 이에 따라 복잡함, 화려함, 과장됨, 시끄러움 등에서 벗어나 자연적인 흐름과 정신적 안정을 위하여 단순하고 순수하고 조용하고 따뜻한 것을 추구하는 경향을 지니게 되었다. 이러한 현상은 동서양을 막론하고 패션계와 문화계 전반에 걸쳐 나타났으며 패션계에서는 새로운 복식 형태미를 표출하게 되었으며 이것이 젠 스타일 (Zen-style)로 해석 되어졌다. 젠 스타일은 동양의 선(禪: Zen)사상에서 나타난 것으로 현상과 본질의 구별이 없는 중도의 삶 즉, 어디에도 머물러 집착하지 않는 인간의 자유로운 정신을 가진 삶을 표방하면서 주체적 자아를 찾고자 하는 인간 본연의 잠재적 인식을 표현하고 있다. 이러한 젠 스타일은 20세기 후반 디자인의 한 트랜드로 나타나게 되었다. 젠 스타일 디자인에서는 선사상을 기반으로한 다양한 양식이 혼재 또는 새롭게 변종된 모습을 가지고 있게 되었는데 그 중 일본의 젠 스타일은 일본 전통의 선미학문화에 영향을 받은 표현들로 보여지고 있다. 그래서 일본의 디자이너들은 세계속에서 자신들이 가지고 있는 철학과 문화를 바탕으로 새로운 일본적 미를 독자적인 자신들만의 젠 스타일로 만들어냈다. 이들에게서 표현된 젠 스타일의 3가지 특성은 형태미, 절제미, 자연미로 나타난다. 첫째, 형태미는 규칙에 얽매이지 않고 자유로운 무형식의 상태로 완전성을 초월한 내적의미를 균형과 대칭을 벗어난 비구조적인 실루엣과 의복 각 부위의 본질적 기능을 해체하고 새로운 형태를 제시하고자 한 것이다. 둘째, 절제미는 공(空)사상의 영향을 받은 것으로 물질적 절제에 대한 의미를 빈곤미로 보았으며 직선적인 형태와 절제된 자연의 색의 사용은 무장식, 무색상의 형태로 제시하여 간결미로 해석하였다. 셋째, 자연미는 자연에 대한 회귀의식으로서 자연에 좀더 가까이 다가가 자연에 동화된 삶을 추구하고, 자연과 하나가 되는 공의 세계를 표현한 것으로 내적의미와 자연 친화적 소재, 자연적 색상으로 구성된 것이다. 이러한 젠 스타일의 특성은 해체주의 패션, 그런지, 미니멀리즘, 내츄럴리즘 등과 일맥상통하는 부분들이 있었으나, 공사상의 정신적 가치를 포용하는 동양적인 간결함과 소박함, 절제미와 자연미가 표현되었다는 차이점을 발견할 수 있다. 젠 스타일은 한 시대를 스쳐 지나가는 패션 트랜드가 아니라 하나의 고전으로서 일본 디자이너의 의상에서 뿐만이 아니라 서구의 디자이너들의 의상에서도 자신만의 패션철학에 근거하여 새로운 젠 스타일이 나타나고 있다.

영어 초록

The various social problems in the modern society and the anticipation and the anxiety of the unpredictable future made the people wondered, searching for the exit and for the meaning of true life. Accordingly, it comes to have a tendency of pursuing the simple, pure, silent, and warm things for the natural flow and the mental stability out of complexity, magnificence, exaggeration, and noises, etc. These phenomena appeared on the whole field of fashion circles and culture circles irrespective of the Orient and the Western. The fashion circles came to express the physical beauty of the new clothing, and it was analyzed as Zen-style. This Zen-style was presented as a trend of design in the latter half of the 20th century. As for the Zen-style design came to have the various mixed styles and the newly varied aspects based on the Zen thought. Among them, the Zen style in Japan seeded to be expressions affected by Zen aesthetic culture in the traditional Japan. Accordingly, the designers in Japan made the new Japanese beauty as their original Zen-styles on a basis of the philosophy and the culture that they had in the world. The three characteristics of Zen-style expressed from them were classified with the beauty of form, moderation, and nature. First, the beauty of form is to dissolve the symmetry, unstructured silhouette out of symmetry, and the intrinsic function in each part of clothing about the internal meaning that transcended the completeness in a free and formless status without the restriction of rules, and suggested the new types. Second, the beauty of moderation was affected by the naught ideology, and it presented that the meaning of physical moderation was beauty of poverty. The utility of linear type and the moderated color of nature were interpreted as the beauty of brevity, suggested as non-decoration and colorless types. Third, the natural beauty approached to the nature closer as regressive consciousness of nature, and pursued the life assimilated to the nature, and expressed the naughty world united with the nature. It was composed of intrinsic meaning, nature friendly materials, and natural color. The Zen-style was one of classics, not fashion trend that passed by an era. The new Zen-style was showed in the clothing of Western designers as well as in the clothing of Japanese designers on a basis of their own fashion philosophy.

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