매체 지형의 변화와 신문소설의 위상 (2)

저작시기 2012.01 |등록일 2013.01.22 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 27페이지 | 가격 6,200원
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서지정보

발행기관 : 현대문학이론학회 수록지정보 : 현대문학이론연구 / 50권 / 199 ~ 225 페이지
저자명 : 최미진 ( Mi Jin Choi )

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한국어 초록

이 글은 해방기에 이어 1950년대 공론장으로서 신문매체의 지형 변화에 주목하여 신문소설의 위상을 고찰하는 데 목적을 두었다. 한국전쟁으로 신문매체는 존립의 위기 속에서 국가주의에 복무해야 했고, 엄격한 검열정책과 반사적 기업화 정책에 속수무책이었다. 역설적으로 그것은 신문매체의 정론성을 강화하는 한편상업적 전략으로 자구책 마련에 힘쓰게 했다. 이러한 상황에서 신문소설은 신문매체의 전략적 지점으로 새롭게 부각되었다. 이 시기는 해방기에 비해 문인 언론인들의 비중과 역할이 급격하게 약화되는 가운데, 신문매체의 경영진이 소설가 선정을 좌우할 수 있는 절대적 위치에 서 있었다. 때문에 신문소설은 대중적 권위와 상업성을 갖춘 인기 작가들에게 편중될 수밖에 없었다. 1950년대 신문소설의 특징적 면모는 신문매체의 정론성과 상업성이 결합하는 지점에서 세태소설의 경향이 두드러졌다는 점이었다. 강력한 반공규율사회의 영향력 아래 해방기와 달리 신문소설에서 공적 영역이 급격하게 후퇴하였으며, 특히사적 영역을 새로운 사회적 관심 영역으로 부상시키는 연애세태소설이 전면화되었다. 연애세태소설은 사회성과 멜로성의 조화로운 결합을 지향하는 사회적 멜로 드라마의 특성을 껴안은 연애소설의 발전적 형태이다. 전후사회의 여러 문제를 맥락화하여 사회성을 확보하는 한편, 미국식 자유민주주의가 한국 사회에 편입되는 갈등 과정을 사적 영역인 연애서사로 끌어와 공론화하고 있었다. 서구적 취향의 향유방식은 새로운 연애문화를 개발하고 확산시키며 대중성을 확보하고 있었다. 특히 아프레로 호명된 여성 작중인물들이 그러한 서사에 활력을 불어넣었는데, 성적 존재로서 인식하고 실천하는 과정의 갈등을 잘 보여주고 있었다. 그것은 당시미국식 자본주의 체제로의 재편과정에 내장된 신식민성을 끌어안고 있지만, 연애 세태소설은 그것을 가로질러 적극적으로 향유하고자 하는 선망을 표면화하는 데집중하고 있었다. 1958년 무렵 연애세태소설은 유사 작품들이 양산되는 가운데 매 너리즘에 빠지고, 경직된 정국은 이를 부채질했다. 이는 재부상한 통속화 논쟁에 힘을 더해주면서 연애세태소설의 위상이 급격하게 실추되었지만, 자구적인 해결책마련이 요원한 가운데 1960년대를 맞이하고 있었다.

영어 초록

This paper is purpose to studying the status of newspaper novels, while paying attention to the variation of newspaper media as the public sphere in the 1950s followed by Independence Period. The newspaper media reinforced the political innuendos with the censorship altered as a suppression tool after the Korean War. On the other hand, they had to follow the national reflective policy of commercialization in order to get out of their existence crisis, which made them opt for commercial strategies by means of depoliticalized strategies. In the circumstances, Newspaper novels newly emerged as a strategic retreat of the newspaper media. In the 1950s, Newspaper novelists were concentrated in a group of popular writers, While the importance and role of writers journalists drastically became weakened compared with Independence Period, the popular writers accompanied with public authority and commercial character began to appear since the newspaper management got their absolute position of deciding to select the novelists. The characteristic aspect of the 1950s`` newspaper novels was that the trend of the society novels became noticeable during the period of combining the political innuendos with commercialization of the newspaper media. Under the influence of the strong anticommunism-regulation society, the public domain of the newspaper novels radically moved backward while the romance-society novels turned to move forward, which especially let the private domain of those emerge as new social interest. The romance-society novels were like the advanced types of the romance novels which embraced the feature of the social melodramas that were orienting the harmonious combination of sociality and romantics. Especially, after the American liberal democracy which emerged with the Korean War was incorporated into the Korean society, a lot of novelists publicized the process of the conflict by drawing the private domain. While the romance-society novels embraced the neocolonialism that was built in the course of reorganizing the American capitalistic system, they focused on externalizing the desires of aggressively enjoying the new system. The way of enjoying the westernized tastes made it possible to develop and spread the romance culture as well as to acquire the mass appeal. But the major drawback is that the romance-society novels readily fell into the mannerism as similar literary works were produced massively and the bias toward the popular writers got accelerated under the commercial strategy of the newspaper media. Although they added the power of popularization arguments, they still longed for the self-helping solutions and welcomed the 1960s after all.

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