푸코와 자기배려의 윤리학

최초 등록일
2012.11.27
최종 저작일
2012.01
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서지정보

발행기관 : 고려대학교 철학연구소 수록지정보 : 철학연구 / 46권 / 277 ~ 309 페이지
저자명 : 홍은영 ( Eun Young Hong )

한국어 초록

이 논문에서는 자기의 기술을 통해 능동적 주체로서 자신의 삶을 자유롭게 실천하는 주체화의 과정을 탐색하고 그것이 푸코 철학 내에서 함축하는 의미를 검토하고자 한다. 푸코의 초, 중기 계보학적 연구에서는 권력-지식의 연계를 통해 주체를 구성하는 방식을 탐구했었다면, 푸코의 후기 작업은 자기에 대한 자기의 관계 양식에 초점이 맞추어져 있다. 푸코는 고대 그리스인들의 성을 매개로 한 실천과정을 계보학적으로 추적해나감으로써 근대의 수동적 존재로서의 주체가 어떻게 독립적인 능동적 개체로서, 존재의 미학으로서의 자기배려의 윤리학을 확립해나갈 수 있는지를 드러내 보인다. 전통적인 도덕개념으로부터 벗어나 독자적인 윤리 개념을 구축하는 푸코는 자신의 자기 배려의 윤리학이 도덕적 규약을 중요시하는 규범적 판단의 윤리학으로서의 기독교 윤리와 어떻게 다른지 명확히 구분한다. 푸코에서의 윤리란 도덕적 규율들이 주체에 의해 채택되고 문제시되는 방식을 다룬다. 푸코의 자기배려의 윤리학은 지배담론에 저항할 수 있는 주체의 공간을 열며 비판적 성찰을 통한 새로운 사유의 형성을 가능케 한다. 푸코의 후기 사유에서 윤리학은 자유의 숙려된 차원과 동일시된다.

영어 초록

This paper aims to examine the implication of Foucault`s ethics for the self as the practice of freedom. The history of Sexuality, volume2 and 3, are concerned primarily with the sexual morality of Ancient Greece and the Roman empire, The focus of the inquiry is on the manner in which sexuality constituted a moral domain and was problematized as a moral question, What emerges out of Foucault`s historical studies of sexual morality is a particular conception of ethics Ethics refers to the manner in which one forms oneself as a subject of morality acting in reference to its prescriptive elements. It deals with the way in which moral rules are adopted and problematized by subjects. To be able to study the history of ``the experience of sexuality``, he needed not only the methodological tools with which his archaeological and genealogies had provided him, but also to study the modes according to which individuals are given to recognize themselves as sexual subjects. He turned to studying the historical forms of understanding that subjects create about themselves, and the ways in which they form themselves as subjects of a morality. In his late thinking Foucault claimed that the ethical practices of the self were closely linked with aesthetics, and he called them aesthetics of existence. The quest for freedom that characterizes Foucault`s philosophy became, in his late thought, an attempt develop and encourage ways of life that were capable of functioning as resistance to normalizing power. Ethics is a practice of freedom. Hence while freedom in the previous sense is an ontological condition of ethics, ethics as a practice is the deliberate form it assumes.

참고 자료

없음

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