기획주제 : 현대 기독교철학의 동향 ; 부정신학(否定神學)의 논리(論理) -위(僞)Dionysius Areopagita의 경우-

저작시기 2011.01 |등록일 2012.06.15 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 30페이지 | 가격 6,500원
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서지정보

발행기관 : 한국기독교철학회 수록지정보 : 기독교철학 / 13권 / 1 ~ 30 페이지
저자명 : 김성진 ( Sung-jin Kim )

없음

한국어 초록

Pseudo Dionysius Areopagita의 저작으로 알려진 ``신비신학``(De mystica theologia, 神秘神學)은 서구 기독교 신비주의를 확립시킨 저서로 평가됨에도 불구하고, 그 실제 내용과 서술 방식은 분명한 논리와 철학적 체계를 보여준다. 신의 신비로움을 해명해 보이려는 것이 이 저작의 목표임에도 불구하고, 그 해명 방식과 논증 과정은 신비주의적 체험 서술이 아니라 사고의 합리성 원칙을 정확히 따르고 있음을 본 논문은 대략 다음의 순수에 따라 밝히려한다. 1. Dionysius는 신의 존재를 증명하려는 것이 아니라 신의 본질을 밝혀냄을 과제로 택한다. 2. 인간의 언어적 표현과 지식과 경험과 판단의 모든 대상은 원칙적으로 현세의 모든 존재와 관련되며, 어떤 것에 대해서든 그 본질과 속성에 대한 인간의 지식과 판단은 긍정 진술이거나 아니면 부정 진술이다. 3. 반면에 신의 본질이나 속성에 대한 모든 언어적 표현과 진술은 부정일수밖에 없다. 왜냐하면 신은 현세의 모든 존재의 창조주이므로, 그리고 그 창조주는 모든 피조물에 대해서 절대 타자이고 절대초월자일 수밖에 없기 때문이 다. 따라서 창조주는 피조물과는 결코 그 어떤 동일성도 공유하지 않으며, 피조물에게 적용되는 그 어떤 지식, 판단, 진술도 그에게는 적용될 수 없다. 4. 절대 타자에게 적용될 수 있는 부정적 이해방식이나 진술 방식은 변증법적 단계를 거쳐 절대 부정의 단계에까지 나아가야 한다. 즉 긍정판단과 부정판단 중 하나를 선택하는 것이 아니라, 긍정판단도 부정판단도 모두 부정하고 전혀 다른 제3의 것으로 나아가는 절대 부정의 과정을 거쳐야만 비로소 우리의 사고는 신 자체에로 다가갈 수 있다. 5. 절대적 부정을 방법론으로 택하는 부정신학에 대해서 Dionysius는 한편으로는 상징신학과 긍정신학을 차선의 대안으로 제시한다. 다른 한편으로 그는 부정신학의 가르침에 힘입어 신을 신비로운 비밀 그 자체로서 진정으로 깨닫고 받아들이는 신앙의 실천과 신비주의적 체험의 길을 새로운 가능성으로서 열어주려 한다. 6. Dionysius가 제시한 절대 타자, 절대 초월, 절대 부정의 논리는 성서의 계시와 창조설, 기독교의 유일신론, 그리고 ``무로부터의 창조``(creatio ex nihilo)사상을 이론적으로 해명하기 위한 철학적 시도이다. 고대 그리스의 철학적 사고와 논리적 방법론의 영향을 받은 점이 부분적으로 인정되지만, 반면에 그리스의 질료적 아르케 사상, 데미우르고스 창조론, 그노시스 학파와 신플라톤주의의 유출론(emanatio)이나 범신론적 세계관과는 결코 동일시될 수 없는 기독교 고유의 신관과 창조론과 세계관을 철학적으로 해명해 보인 것이 그의 신비신학이고 부정신학이다.

영어 초록

Although De mystica theologia, ascribed to Ps.-Dionysius Areopagita, is widely acknowledged as the beginning of the Christian mysticism, its content and method of explication show clear philosophical way of thinking and logical way of argumentation. Although the goal of the work is to explicate God`s essence as ``mystic``, its way of explication do not rely on describing any mystical experiences. It rather follows sound rules of logical thinking and philosophical speculation. This paper undertakes to summarize how this is done and what are the logical structure of the author`s argumentation in some steps as follows. 1. It is not Dionysius` intention in this work to proof God`s existence but to explicate God`s essence. 2. All the human experiences and all the linguistic expressions, knowledges, and judgments are in principle related or refer to beings in and of this world as a whole. All the human statements, judgments, and assertions concerning the essence and attribute of any being are either affirmative or negative. 3. On the other hand, all the linguistic expressions and statements about God`s essence and properties can be only negative. For He is the creator of all creatures, including all beings of theworld and also the world itself, and it means that the creator must be the absolute other and the absolute transcendence to all the worldly beings. Therefore, the creator doesn`t have any identity in common with any creature, and any knowledge, judgment, and assertions that are applicable to creatures are not applicable to the creator. 4. The negative ways of understanding and negative forms of assertions that would be applicable to the absolute other should go through dialectical processes and must reach to the absolute negation. I. e., the absolute negation will not be accomplished by a selection between a positive and a negative judgment. It rather could only be accomplished when both the positive and the negative as well are negated. Only through this process of absolute negation we could leave all the creatures behind us, and then we could near to the creator himself. 5. In parallel with his negative theology, Dionysius allows, on the one hand, symbolic and affirmative theology as alternatives to the negative theology. On the other hand, he opens with his negative theology a new way of Christian faith and spiritual experience that could be initiated by the perception that God Himself is mystic secret itself. 6. Dionysius` negative theology, including concepts of the absolute other, the absolute transcendence, and the absolute negation, can be appreciated as a theoretical and philosophical attempt to interpret the biblical revelation, the Christian theism, and God` ``creatio ex nihilo``. He certainly is influenced in many aspects by early Greek philosophers. Nevertheless, his mystic and negative theology has explicated the Christian theism and biblical concept of the creation in such a logically convincing way that they in no way might be assimilated to the materialisticconcept of arche by the Ionian natural philosophers, the creation of the universe by Plato`s demiourgos, the emanation theory conceived by Gnostics and Neoplatonists, or any kind of pantheistic world-view.

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