기획주제 : 인문학적 상상력과 서사전략 ; 1950년대 지식인 여성의 교육과 기독교 -임옥인의『들에 핀 백합화를 보아라』를 중심으로-

저작시기 2011.01 |등록일 2012.06.15 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 31페이지 | 가격 6,600원
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서지정보

발행기관 : 한국현대문예비평학회 수록지정보 : 한국문예비평연구 / 36권 / 473 ~ 503 페이지
저자명 : 송인화 ( In Hwa Song )

없음

한국어 초록

본 고는 해방 이후 지식인 여성의 교육이념이 형성되는데 개입한 기독교의 역할을 대표적인 기독교 여성교양소설이라 할 수 있는 임옥인의『들에 핀 백합화를 보아라』를 대상으로 살펴보았다. 근대화초기 여성해방에 중요한 기여를 했던 기독교는 해방 이후 다시 여성고등교육기관의 설립과 교육당국자의 역할을 통해 교육이념 설정에 중심 역할을 담당하게 되는데 이러한 기독교가 어떻게 여성교육과 정체성 구성에 작용했는지를 서사담론을 통해 규명하고자 한 것이다. 이러한 과정에서 본 고는 특히 기독교의 보편적 논리와 함께 50년대 한국기독교의 특수성에 주목하였다. 신사참배로 인한 죄의식과 청산문제, 복음주의적 보수신앙의 주도와 제도화된 종교로의 정착, 그리고 친기독교계 인사로 구성된 이승만 정권과의 유착관계 등이 해방 이후 한국 기독교의 내부를 구성했던 복합적 요인들로 이러한 시대적 특수성을 고려해야만 기독교 여성교육담론이 보여준 억압성과 보수성이 객관적으로 해명될 수 있기 때문이다. 50년대 지식인여성의 교양이념을 구성하는데 핵심이 되는 ``미``에 대한 이상이 작품에서 여성억압적으로 구현되어 있다. 아름다움의 내용이 봉사, 희생, 헌신 등의 이타적 윤리로 한정되며 여성의 성과 육체를 억압하지만 동시에 미스코리아 대회의 예찬을 통해 국가에 봉사하는 여성의 육체는 구제함으로써 기독교의 금욕적 윤리와 친체제적 보수성이 모순적으로 결합된 성차별적 담론을 생산하고 있다. 여성교육의 내용 역시 지식인 여성의 전문적 사회활동과는 무관한 생활 중심의 단순-기능직에 한정되는데 남성은 정신적-지도적-전문적인 영역에, 여성은 육체적-피지도적-단순/기능적인데 배치되는 성차별적 위계화가 나타난다. 이러한 여성 소외적 미이념과 지식의 위계화를 통해 작품이 지식인 여성의 최종의 삶의 목적으로 설정한 것은 결혼과 가정이다. 결혼은 여성에게 선택의 문제가 아니라 어떠한 희생을 감수하더라도 반드시 도달해야 할 절대 가치로 상정된다. 여성은 기본적으로 미숙하고 불안정한 존재이며 결혼이라는 제도를 통해 규율화되어야 한다고 주장하는 것으로 보수적 성차별적 논리가 구축된다.

영어 초록

In this research we look into the role of christianity involved in intellectual women`s educational ideology after 1945, centered on leem ok in`s 『look at the lilies on the field』. Christianity that contributed to women`s liberation early in the modernization takes on a important role again through an woman`s educational establishment and a policy maker`s role. So we want to investigate it`s acting on the woman`s education and identity forming. In this process we especially take notice of the distinct characteristics of the 50`s korea along with the general religious doctrine. The inside of korea christian in 50`s was maked up complex elements including guilt due to the shrine, conservative evangelical faith, regime adhesions, so we can not be objectively explained the repression and conservatism appeared on the christian discourse of women`s education without that. Ideology of beauty which constructing the core women`s liberal intellectuals, was appeared as the oppression of women. Contents of beauty was limited to altruistic ethics such a service, sacrifice, dedication etc. and oppressed of women`s sexual desire and the flesh, on the other hand, praised the flesh of women contributing to the nation through showing a favor for the Miss korea. That produced sexually discriminational discourse christian ascetic ethics and conformism conservativeness contradictorily combined. Woman`s education was strongly limited to simple -technical post focused on a livlihood irrelevant Intellectuals, women`s professional society activities. On the other hand men were placed on the mental-leadership - professional areas, so hierarchy sexual discrimination appeared. Through this woman alienated ideology of beauty and hierarchy of knowledge the text finally assisted a marriage and familism as a purpose of woman`s life. Marriage was not a matter of choice for women. It must reach, even if some sacrifices have to be assumed as an absolute value. Sexist logic that women were basically immature and unstable existence therefor must governed by a system of marriage was constructed.

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