일반논문 : 우리 시대가 "위험에 빠진 신체"에 대처하는 한 방식: 푸코의 『안전, 영토, 인구』를 중심으로

최초 등록일
2012.06.15
최종 저작일
2011.01
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서지정보

발행기관 : 서울시립대학교 도시인문학연구소 수록지정보 : 도시인문학연구 / 3권 / 2호 / 203 ~ 231 페이지
저자명 : 도승연 ( Seung Youn Dho )

한국어 초록

푸코의 콜레즈 드 프랑스(College) 강의록들이 영미권에서 속속 반역, 출판되면서 군력의 철학자 푸코가 가지는 학문적 위상 역시 권력과 지식의 연관 작용을 통해 전개되는 주체 형성의 계보학으로부터 근대 국가의 통치적 합리성과 관계된 새로운 차원의 권력의 대상과 그 효과에 대한 분석으로 연구 방향의 중심축을 이동하고 있다고 보인다. 이 명시적 전환은 다음의 이론적 강조점들로 요약될 수 있을 것이다. 첫째, 인구를 대상으로 사목 권력이 전개되는 방식을 사유함으로써 영토에 기반을 둔 주권자 중심의 권력으로부터 안전장치를 통해 조절되는 권력의 ``경제적`` 인 효과에 집중할 수 있었다. 둘째, 권력의 작동을 통치로 이해함으로써 후기 존재미학으로의 전환이 가능했다는 점이다. 이러한 맥락에서 본 글에서는 일차적으로는 규율적 권력으로부터 통치성으로의 이행이라는 근대 국가의 권력의 전환과정을 주체의 계보학을 중심으로 검토할 것이다. 특히 이 과정에서 근대인의 욕망을 관리하려는 사목 권력 의 세속적 변용이 어떻게 생명과 삶을 전면적으로 관리하는 통치성의 효과로 이동하는지, 나아가 이러한 통치성의 효과가 우리의 신체를 주조하는 방식들을 비판적으로 사유하고자 한다. 그리하여 궁극적으로 신자유주의적 현실이 다루는 신체의 등장에 주목함으로써 통치화의 방식과 효과를 추적하고 나아가 그 질서와 양식을 혼들려는 노력이 다름 아닌 현재에 대한 우리의 비판이며 나아가 우리의 삶과 생명, 신체에 대한 미학적이며 정치적 결단이라는 것을 주장하고자 한다.

영어 초록

After Foucault`s death, last Lectures at College de France have been published in English one after another. Along with it, Foucault, so called "Philosopher of Power", whose academic phase also seems to be moving from analysis of the Genealogy of the Subject mb governmental rationality related to the effect and object of new political atmosphere. This explicit shift leading the emphasis of the theory will be summarized by; First, by targeting of pastoral power which focuses on the population itself, Foucault`s power could be understood by more ``economical`` manner leaving from the deployment based on the territory of the sovereign power to the apparatus of security. Second, by understanding the power to govern the operation, it could be switched to the aesthetics of existence. In this context, this research will examine transition process of operation of power in the modern state from disciplinary power to govermentality, centering the genealogy of the Subject by Foucault. In particular, tracking of pastoral power planing which to manage desire of both modern men their lives, it will ask how secular transformation of pastoral power could go to the effect of technologies of government, and furthermore the effect of these governing technologies could cast our body through specific form. Thus, focusing the emergence of the body covered by the attention of neoliberal reality, it would like to say that is the effective way of critical claims in the sense of operating of revealment of body for the our aesthetic and the political decision.

참고 자료

없음

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