보만재(保晩齋) 서명응(徐命膺) 산문(散文)의 일고찰(一考察) -역학(易學) 중심의 학문관과 연관하여-

최초 등록일
2007.10.31
최종 저작일
2007.10
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서지정보

발행기관 : 한국한자한문교육학회 수록지정보 : 한자한문교육 / 18권
저자명 : 한민섭 ( Min Sub Han )

한국어 초록

이 논문은 보만재(保晩齋) 서명응(徐命膺)의 학문 특징과 그 학문 특징을 보여주는 문학 세계의 일면을 검토하는 것을 목적으로 한다. 그는 『보만재총서(保晩齋叢書)』 등 거질의 저술을 남긴 것으로도 유명하며, 그의 학문은 여러 학문의 전분야에 걸친 박학(博學)의 특징을 보인다. 그런데 그의 학문의 중심에는 역학(易學)이 놓여있다. 그는 역학 중에서도 상수학(象數學) 계열인 소옹(邵雍)의 선천역(先天易)을 중시하였다. 그의 선천역(先天易)에 대한 관심은 그의 박학(博學)의 학풍과 학문 본연에 대한 탐구 및 16·17세기 이래 조선 사회에서 주목받고 발전되어온 상수학(象數學) 연구의 전통에서 비롯된 것이라 할 수 있다. 그는 선천역(先天易)에 기반하여 총서(叢書)의 4部 및 각 저서의 수와 권수를 안배하였다. 이렇듯 서명응의 학문의 중심은 역학(易學)이었고 다른 학문도 역학(易學)에 바탕하여 저술하였다. 또한 서명응의 저술은 역학에 바탕을 하면서 경세적(經世的)이고 실용적(實用的)인 특징을 보인다. 서명응의 역학 중심의 학문관은 문학 작품에서도 그대로 투영된다. 서명응의 학문적인 관심은 일상적으로 보는 사물에 대해서도 역학(易學) 중심의 시각을 갖게 하여, 세상의 일반적인 통념도 역학(易學)의 시각으로 재해석하였다. 대표적으로 「유영춘기(遊永春記)」와 「구룡정기(九龍亭記)」에서 이 같은 모습을 볼 수 있다. 서명응은 민간 전설 등의 기이하고 흥미로운 이야기는 부정을 하고 자신의 역학 중심의 시각에서 사물을 재해석하였다. 서명응은 선천역에 기반하여 자연 경관을 바라보았고, 지명(地名) 등에 새로운 해석을 하였고 아울러 그의 경세(經世) 사상까지 담아내었다.

영어 초록

This paper aims to examine the characteristics of studies of Bomanjae(保晩齋) Seo Myeong-ung(徐命膺) and an aspect of his literary world showing the characteristics of his studies. He is famous for writing a great masterpiece such as Bomanjaechongseo(保晩齋叢書), characterized by erudition throughout all fields of various scientific studies. By the way, in the center of his studies, lies Ichingxue(易學). Among Ichingxue(易學), He attached importance to Xiantianyi(先天易, Before heaven divination made by Fuxi 伏羲) of Shao Yung(邵雍), a kind of Xiangshuxue(象數學, Images and Number Learning). His interest in Xiantianyi(先天易) can be said to have originated from his academic tradition of erudition and studies on Xiangshuxue(象數學) which had been noted and developed in the Joeseon Dynasty Society since the 16 and 17 centuries. Based on Xiantianyi(先天易), he determined 4 chapters of the chongseo(叢書). Like this, Seo Myeong-ung`s studies focused on Ichingxue(易學) and he written other books based on Ichingxue(易學). Seo Myeong-ung`s viewpoint of studies focused on Ichingxue(易學) can be verified in literary works. Seo Myeong-ung`s interest in scientific studies led to seeing ordinary objects which are seen in everyday life from the point of view centered on Ichingxue(易學), and a common idea in the world was reinterpreted from the viewpoint of Ichingxue(易學). As a typical example, such a trend can be ascertained from 「Yuyoungchungi(遊永春記: the description of sightseeing in Youngchun)」 and 「Guryong- jeonggi(九龍亭記: the description of a pavilion where nine dragons are)」. Seo Myeong-ung denied curious and interesting stories such as folklore legends and reinterpreted objects from his viewpoint focused on Ichingxue(易學). Seo Myeong-ung, based on Xiantianyi(先天易), viewed natural scenery, newly interpreted a place name, etc., simultaneously, even expressing his idea of administration of the world.

참고 자료

없음

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