함산현 능가탄 옥거북ㆍ옥판에서 하도ㆍ낙서로의 변천

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최초 등록일
2021.09.27
최종 저작일
2021.09
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서지정보

발행기관 : 동양철학연구회 수록지정보 : 동양철학연구 / 107권
저자명 : 석미현 ( Seok¸ Mi-hyun )

한국어 초록

본고의 연구목적은 출토유물에서 하도ㆍ낙서의 기원을 찾고, 그것의 변천과정을 알아보는데 있다. 먼저 함산현 능가탄의 옥거북ㆍ옥판에는 천지자연을 관찰하면서 형성된 ‘천원지방’의 우주론이 드러나는데, 옥거북ㆍ옥판의 여러 구멍들과 무늬들은 천상을 관찰한 결과라고 이해된다. 구체적으로, 옥거북과 옥판의 구멍들은 별자리와 관련되며, 특히 옥판에는 동지와 하지의 일출ㆍ일몰을 상징하는 사유방위와 1년의 계절을 상징하는 팔방위가 정립되었다. 여기에서 하도와 낙서의 기원을 발견할 수 있다.
능가탄 옥거북ㆍ옥판은 공교롭게도 진한 초기인 쌍고퇴서한여음후묘의 태을구궁점반 및 육임식반과 매우 유사하다. 첫째, 옥거북ㆍ옥판처럼 ‘천원지방’의 우주론에 입각한 형상구조이다. 둘째, 옥판의 8개의 깃털무늬와 태을구궁점반의 천반에 새겨진 팔방위가 동일하다. 셋째, 옥판의 사유방위가 육임식반에서 사문설로 나타난다. 넷째, 옥판의 둘레에 분포된 23개 구멍이 육임식반의 28수와 흡사하다. 이로써 옥거북ㆍ옥판이 진한시대의 식반으로 변천되었을 것으로 추정된다.
그러나 옥거북ㆍ옥판과 진한시대의 식반이 선진문헌에 등장하는 ‘하도’와 ‘낙서’라고 단언할 수는 없다. 더군다나 낙서의 숫자가 그대로 드러나는 태을구궁점반 등의 식반에 대해서도, 천시와 감여 등으로 기록되어 있을 뿐이기 때문이다. 하도낙서의 전설과 용어가 가장 많이 등장하는 것은 한대의 참위서인데, 여기에서 하도ㆍ낙서의 용어가 팔괘 및 구수설과 십수설에 결합되기 시작된다. 따라서 참위서가 옥거북ㆍ옥판에서 송대의 하도ㆍ낙서로 변천해가는 과정의 연결고리가 되었을 것이라고 생각해볼 수 있다.

영어 초록

The purpose of this paper is to find the origin of Hetu and Luoshu in excavated artifacts and to explore its transformation process. First of all, the Yugui and Yupan of the Lingjiatan reveals the cosmology of the ‘Round sky and Square earth’ formed by observing heaven and nature, and it is understood that various holes and patterns in the Yugui and Yupan are the result of observation of heaven. Specifically, the holes in the Yugui and Yupan are related to constellations, and in particular, on the Yupan, the Siwei(四維) direction symbolizing the sunrise and sunset of the winter solstice and the summer solstice, eight-direction symbolizing the season of the year were established. Here you can find the origin of the Hetu and Luoshu.
Coincidentally, Yugui and Yupan are very similar to the Taiyijiugong- zhanpan and Liuren-shipan in Qin and Han dynasty. First, it is based on the cosmology of 'Round sky and Square earth' like Yugui and Yupan. Second, the eight feathers on the Yupan are the same as the eight embossed on the Taiyijiugong-zhanpan. Third, the Siwei direction of the Yupan appears to be a theory of Four door(四門說). Fourth, the 23 holes distributed around the Yupan, are similar to the 28 stars on Shipan. It is estimated that Yugui and Yupan were transformed into the Shipan.
However, it cannot be affirmed that Yugui and Yupan and Qin-Han Period's Shipan are "Hetu" and "Luoshu" that appear in advanced literature. Furthermore, the number of Luoshu, such as Taeul-gu Palace Jumban, is only recorded as Tianshi(天時) and Kanyu(堪輿). The legend and terminology of Hetu and Luoshu are the most frequently mentioned in the books of Chenwei, where the terms Hetu and Luoshu begin to be combined with the eight trigrams and nine numbers and ten numbers. Therefore, it can be assumed that the books of Chenwei became a link between the transition from Yugui and Yupan to Hetu and Luoshuo of Song dynasty.

참고 자료

없음

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