왜 그리스도는 할례의 추종자가 되었나?

최초 등록일
2021.07.22
최종 저작일
2021.07
30페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 한국대학선교학회 수록지정보 : 대학과 선교 / 48권
저자명 : 정승우 ( Sung-woo Chung )

한국어 초록

본 논문은 로마서 15장 8절에 등장하는 ‘그리스도는 할례의 추종자(Χρισ τὸν διάκονον γεγενῆσθαι περιτομῆς)라는 바울의 기독론적 진술을 로마교회 내부에서 벌어진 강한 자와 약한 자의 갈등과 관련하여 이해한다. 바울은 로마서의 중요한 단락마다 그리스도를 유대교의 중요한 표징들(다윗, 족장, 율법, 할례)과 연결시킴으로써 그리스도의 유대적 기원(Jewish origin)을 강조하고 있다. 그렇다면 로마서에서 바울이 그리스도를 유대교의 주요한 표징들과 연결시키고 있는 이유는 무엇일까? 바울의 의도는 두 가지로 분석할 수 있다. 첫째, 바울은 이방 크리스천들의 신앙의 뿌리가 유대교에 있음을 상기시킴으로써 로마교회 내부에서 점증하는 탈 유대적 행동들을 제어하고자 한다. 로마서에 등장하는 유대적 예수상들은 이러한 의도의 소산물이다. 둘째, 복음을 받아들이지 않는 유대인들에 대한 이방 크리스천들의 승리주의에 대한 경고이다. 이를 위해 바울은 그리스도의 유대적 뿌리를 강조하는 동시에 할례자의 종으로 오신 그리스도를 윤리적 모델로 제시한다.

영어 초록

In Romans Christ is mentioned in terms of the Jewish heritage such as David (1:3), Law(10:4), and the circumcision (15:8). Why does Paul emphasize the Jewish origin of Christ in Romans? The purpose of this paper is to explore the paranetic characteristic of Rom. 15:8 and its socio-rhetorical context. In this verse Paul uses the slave image of Christ to show how Christ abases himself to achieve God’s promise to his people. With the example of Christ’s self-abasement, he exhorts the two opposing groups to accept each other, In this sense, Paul’s Jewish portrait of Christ in 15:8 functions as an idealized model for mutual acceptance of Roman house-church members. Moreover, Christ as the servant of the Jews legitimates the position of the Jewish minority and reminds the Gentile Christians, who disdain the Jewish way of life, of the Jewish origin of Christ. Paul’s Jewish portrait of Christ in Rom. 15:8 has a double object. Firstly, it apologetically functions to defend Paul’s law-free gospel. Secondly, the Jewish images of Christ in Rom 1:3 and 15:8 functions polemically to warn of the anti-Judaic attitude of the radical Gentile Christians who disdain Jewish customs such as the food laws, circumcision and Mosaic Law. In conclusion, it can be said that Rom. 15:8 was both tailored by and articulated so as to match the social experience of the Roman house-churches, especially the social tension between the Jewish and Gentile Christians.

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없음

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