보타사 마애보살좌상과 제석신앙의 문화사적 고찰

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최초 등록일
2021.01.20
최종 저작일
2021.01
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서지정보

발행기관 : 한국불교미술사학회(한국미술사연구소) 수록지정보 : 강좌 미술사 / 55권
저자명 : 문무왕 ( Moon Mu-wang )

한국어 초록

서울 보타사 마애보살좌상(普陀寺 磨崖菩薩坐像)은 다소 논란의 여지가 있으나 제석신앙의 특징이 보인다고 할 수 있다. 즉 마애보살좌상의 경우는 백의 관음으로 알려졌지만, 제석(帝釋)으로 볼 가능성이 있다고 판단된다.
보타사의 마애보살 좌상은 명문 기록 이외에 남아 있는 사료가 전혀 없는 상황이다. 이에 몇가지 단서와 선행 연구자들의 연구결과를 토대로 보타사 마애불좌상의 명호 및 사상을 추정해 보았다.
첫째, 마애상의 명문과 도상 특징으로 추정해 보았을 때 제석으로 추론할 수 있다.
둘째, 보타사 마애보살상은 옥천암 마애보살상과 사상적 형식적으로 유사한 형태를 지니고 있으며 다 같이 제석상으로 판단할 수 있다.

영어 초록

The seated carved Bodhisattva image (普陀寺 磨崖菩薩坐像) at Botasa temple in Seoul is somewhat controversial, but it can be said that it shows the characteristics of the indra sakra faith. In other words, the seated carved Bodhisattva image is known as the White-robed Kuan -yin, but it is considered that it is likely to be viewed as indra sakra (帝釋).
The seated carved Bodhisattva image at Botasa temple has no historical records other than the inscription records. Thus, based on some clues and research results of previous researchers, this study attempted to estimate the name and thought of the seated carved Buddha image at Botasa temple.
First, it can be deduced as indra sakra when estimated by the inscription and iconography of the carved image.
Second, the carved Bodhisattva at Botasa temple has an ideologically and formally similar shape to the carved Bodhisattva at Okcheonam, and all can be judged as indra sakra statues.

참고 자료

없음

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