존 캅의 종교 간 대화에 대한 비평적 고찰

최초 등록일
2020.04.28
최종 저작일
2020.04
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서지정보

발행기관 : 한국조직신학회 수록지정보 : 한국조직신학논총 / 58권
저자명 : 오진철 ( Jincheol O )

한국어 초록

존 캅은 종교 간의 갈등 문제에 대한 해법으로서 상호 변혁의 원리를 제안한다. 이 원리는 각각의 종교가 열린 마음과 진정한 대화를 통해서 서로 간의 종교적 전통을 더욱더 풍성하게 만들어 갈 수 있음을 천명하는 것이다. 캅은 이러한 제안을 통해 배타주의와 포괄주의를 넘어서 참된 종교 간의 대화를 가능하게 만든다고 본다. 나의 논점은 상호 변혁의 원리는 오직 “자기 변혁의 원리”로서만 유효한 것임을 주장함에 있다. 상호 변혁이 종교 대화의 근본 원리로 작용하여 자기 종교뿐 아니라 상대방 종교적 전통을 타의적으로 변혁시키려 한다면 진정한 종교간 대화를 방해할 수 있기 때문이다. 이런 점에서 캅이 기독교의 전통을 확장시키는 측면에서 하나님과 불교의 무 개념을 비교한 것은 적절한 접근으로 받아들일수 있다. 그러나 캅이 불교의 전통을 확장시키는 도구로서 그리스도와 아미타를 비교한 것은 자기 변혁의 원리를 넘어서는 과도한 시도라 비평한다. 캅이 추구하는 종교간의 진정한 대화를 위해서는 자신의 그리스도 중심적 접근법을 넘어서야 한다. 결국, 종교간 대화는 이론적 비교를 넘어서서 평화공존이나 환경 문제등과 같은 공동의 지구적 책임을 중심 주제로 다룰 때에 더 효과적일 수 있다.

영어 초록

This paper critically reviews on the method of Cobb’s religious dialogue. Cobb proposes a solution of religious dialogue among different religious traditions using the method of mutual transformation. It enables for dialogue partners to enrich their own religious tradition. Cobb maintains that he method of mutual transformation can make authentic conversation with dialogue partners beyond exclusivism and inclusivism. My argument is that the principle of mutual transformation only in the sense that it should be restricted to self-transformation, to the self-reflective achievement of each dialogue partner. The principle of mutual transformation should not be aimed at or demanded from a religion to other religions because all entities have the freedom of self-determination. As long as Christianity takes seriously self-transformation, the other religious partner will transform their religious beliefs by themselves. In this respect, I agree with his comparison of two ultimate principles of reality: God and Nothing- ness in order to enrich Christian traditions. However, I am not of the same opinion on his attempt to enrich the concept of Amida in Buddhism by conjoining it with Christ. I question why Cobb takes for granted locating the name, “Christ,” at the center of religious dialogue. Cobb’s religious pluralism should go beyond his Christ-centered vision in order to obtain the genuine dialogue, which Cobb calls for. In the long run, religious dialogue should be rooted in the cooperation of religious traditions for global responsibility such as peaceful sustainability, ecological problems, and so on.

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없음

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