연극 <수업>의 부제 ‘희극적 드라마’에 관한 연구

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최초 등록일
2020.03.17
최종 저작일
2020.03
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서지정보

발행기관 : 한국드라마학회 수록지정보 : 드라마 연구 (DR) / 60권
저자명 : 이신영 ( Lee Sin-young )

한국어 초록

본고는 부조리극의 기수라 할 수 있는 외젠느 이오네스코(Eugene Ionesco, 1909년~1994년)가 연극 <수업>의 부제로 삼은 ‘희극적 드라마’를 실현하기 위하여 실제 희곡에서 어떠한 전략을 사용하였는지를 규명하는 데 그 목적이 있다. 부조리극의 어느 작가들보다도 이오네스코는 관객 스스로의 성찰을 불러올 수 있도록 하기 위하여 ‘웃음’과 ‘비극’이 공존하거나 이 둘의 순차적 발생기법을 주요 전략으로 하여 자신의 목적을 효과적으로 달성하고 있다. 환언하자면 관객들은 어처구니없고 황당하기까지 한 극적 상황과 등장인물들을 접하며 자신들의 몸에 체현된 ‘웃음’에 수반되는 고통과 공포를 통해 비극적인 현실을 통렬히 인식하게 되는 것이다.그렇기 때문에 ‘희극적 드라마(drame comique)’는 ‘희극’과 ‘비극’이 개념상으로는 분리될지 모르지만 동전의 앞뒷면처럼 실제로는 공존하는 양상을 띠고 있음을 전제로 웃음을 통한 부조리한 현실의 인식을 그 목표로 다양한 전략들이 내포되어 있다고 할 수 있겠다. 이에 본고는 우선 부조리극과의 관계망 속에서 부조리한 인간 삶의 조건과 희극적 드라마의 연원을 살펴보았다. 이를 바탕으로 <수업>의 내재된 ‘희극적 드라마’의 주요 전략으로 교수, 학생, 하녀가 등장하여 펼치는 ‘힘(power)의 변화 흐름’을 주요 장면별로 나누어 주목하여 분석해보고 ‘소통의 불가능성’의 여러 요인을 살펴본 다음 마지막으로 ‘웃음을 통한 비극의 극대화’란 관점에서 고찰해보았다.

영어 초록

This study is aimed at identifying what strategy Eugene Ionesco(1909~1994), the flag bearer of the absurd play, appeared in real life to realize the play ‘drame comique’, which was subtitled in the play < The Lesson >. More than any other writer of the absurd drama, IONSCO effectively achieves its purpose by co-existence of ‘laughter’ and ‘tragedy’ to enable the audience to bring their own reflection, or by using both sequential generating techniques as its main strategy. In other words, the audience becomes acutely aware of the tragic reality through the drama and the pain and fear that accompanies laughter in their bodies, as well as the absurd character and absurd situations.For this reason, 'drame comique' may not be conceptually separated from 'comedy' and 'tragedy', but it presupposes the recognition of absurd reality through laughter on the premise that it is coexisting like the front and back of the coin. To that end, various strategies are implied. In this regard, this paper first examines the irrational conditions of human life and the origin of comic dramas in the network of irrational dramas. Based on this, the main strategy of 'drame comique' inherent in < The Lesson > is to analyze and analyze the ‘flow of change of power’ by main scenes by professor, student, and maid. I will examine the factors of 'impossibility of communication', and finally, I will consider from the viewpoint of 'maximization of tragedy through laughter'.

참고 자료

없음

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