다원화 사회에서 에큐메니칼 대화를 위한 신학 방법론 : 데이비드 트레이시의 유비적 상상과 존 캅의 기독론 분석

최초 등록일
2020.01.07
최종 저작일
2020.01
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서지정보

발행기관 : 아세아연합신학대학교 신학연구소 수록지정보 : ACTS 신학저널(구 ACTS Theological Journal) / 41권
저자명 : 김민석 ( Kim Min Seok )

한국어 초록

이 연구의 목적은 다원화 사회를 살아가는 우리로 하여금 절대주의와 상대주의의 극단적 대결 구도를 넘어서 에큐메니컬 대화에 참여할 수 있는 사유의 한 방법을 탐구하는데 연구의 목적이 있다.이러한 목적을 위해서 이 연구는 다원화 사회에서의 에큐메니컬 대화를 위한 유용한 패러다임을 제공한 데이비드 트레이시와 존 캅의 신학적 방법론을 분석했다. 먼저 트레이시의 신학 방법론을 구성하고 있는 개념들(특별히 유비적 상상)과 그의 기독론을 탐구하고 분석했다. 그 다음에 캅의 기독론을 분석했다. 그는 과정 철학과 신학에 기반을 둔 기독론을 통해서 종교 간의 대화의 가능성을 제시한다. 기본적으로 캅은 다원론이 기독교가 자신을 개혁하고 세상을 변화시키는데 도움을 준다고 확신한다. 캅은 성육신한 로고스로서의 예수와 다른 모든 인간을 존재론적으로 구분하지 않는다. 즉 종류가 아닌 정도의 차이로 본다. 또한 하나님, 로고스, 그리고 예수의 역동적 관계성은 모든 인류에게 확장 가능하다고 본다.트레이시는 기독교 내에서의 그리스도 사건의 다양한 표현에 관심을 가졌다면 캅은 특정 종교의 범주를 넘어가는 다종교 상황에 관심을 가졌다. 그럼에도 불구하고 둘 모두 기독론/그리스도 사건에 대한 재해석을 그들의 중심주제로 삼았다.

영어 초록

The objective of this project is to offer a way in which we are able to engage in a peaceful dialogue beyond the extreme dichotomy between absolutism and relativism when we will participate in an ecumenical dialogue in a plural religious world.For this goal, I chose David Tracy and John Cobb who suggest useful paradigms for ecumenical dialogues in a plural world and analyzed their theological methodologies and Christology. Tracy calls our attention to the analogical that employs “similarities-in-difference” and maintains the tension between the source of meaning and expressions of meaning. The imagination is necessary to re-interpret the symbols of Christian classics and create new expressions for new circumstances. Tracy offers the idea of analogical imagination as one of the useful devices for applying the power of the classics to the contemporary.John Cobb argues the possibility of dialogue between religions in light of Christology based on a process thought. John Cobb is convinced that pluralism helps Christianity reform itself and change the world. To Cobb, there is no ontological difference between Jesus as an incarnated Logos between all other humans. The dynamic relationships of God, Logos, and Jesus is able to be extensible to all humans. From this perspective, Cobb accepts the authenticity of various religious traditions in their particular history and the potential convergence of the plurality of traditions through participating in the dynamic of dialogue.Tracy is interested in various expressions of Christ-event within Christianity, while Cobb calls his attention to the multi-religious situations. Both, however, take the interpretation of Christ-event as the device for ecumenical dialogue or interfaith dialogue.

참고 자료

없음

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