“그녀의 품에 뉘여져있는 꾸러미”: 매튜 루이스의 수도가, 바흐친 그리고 메니피언 고딕소설의 가능성

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서지정보

발행기관 : 한국서양고대역사문화학회 ( 구 한국서양고대사학회 ) 수록지정보 : 서양고대사연구 / 39권
저자명 : 세바스챤블러드 ( H. Christian Blood )

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한국어 초록

이 논문은, (앵글로적, 또 보기에는 현대적인 고딕소설이 탄생된 시기인) 18세기에서의 고대 그리스와 로마 문학의 지속성을 연구한 것으로서, 매튜 루이스의 1796년 작인 고딕 소설 『수도사』에 나오는 아폴레이우스의 『황금당나귀』, 페트로니우스의 『사티리콘』, 세네카의 『신성한 클라우디우스 바보만들기』에 대한 명백한 혹은 거의 명백하지만 발견되지 않았던 암시를 밝혀낸다.특히, 필자는 덜 알려진 로렌조의 하인,테오도르의 서브플롯의 역할을 재검토하는데,이 서브플롯에서 테오도르는 글을 쓰고, 이야기를 해주고, 또 성 클레어의 수도원으로 잠입한다. 수도원으로의 잠입은 수도원의 파괴를 시작하고 또 『수도사』의 현실주의적 네러티브를 해결한다는 두 가지 점에서 결정적이다. 앞선 고전작들보다 더 어둡고 폭력적인 이 작품은, 고전 전통을 변신시키고 무시무시함과 두려움의 장소로 전복시킨다. 따라서, 필자는 이 논문에서 두 가지 지배적인 가정을 재숙고한다.첫 번째 가정은, 고딕 소설은 계몽운동의 실패에 대한 반응이라는 것이며, 두 번째 가정은, 고딕 소설은 1736년 호레이스 월폴에 의해 발명되었다는 것이다. 『수도사』는 지속된 고전 전통의 후계자로서 명백하게 자기 자신을 꼽는다. 처음부터 시작하여 스캔들적인 플롯을 묘사하고 관습에 어긋나는 평론을 증가시키기 보다는, 매튜 루이스는 고딕 문학의 필수적 특징이 된 기괴하고 비논변적인 요소들을 위해 고전 문학 역사를 발굴해 냈다.

영어 초록

A study of the endurance of ancient Greek and Roman fiction in the eighteenth century (an era when the apparently Anglo, seemingly modern Gothic novel came into being), this article unearths undetected yet explicit or nearly explicit allusions to Apuleius’ Golden Ass, Petronius’ Satyricon, Seneca’s Apocolocyntosis, and Virgil’s Aeneid in The Monk, Matthew Lewis’s 1796 Gothic novel par exellence. In particular, I re-examine the role of a lesser-known subplot character, that of Lorenzo’s manservant, Theodore, in which the youth variously writes, tells stories, and then infiltrates the Abbey of St. Claire―a mission that is shown to be decisive, as it both sets into motion the destruction of the abbey, and resolves The Monk’s realist narrative. Darker and more dangerous and violent than its classical antecedents, The Monk transmogrifies the classical tradition, subverting it into a thing of terror and dread. Thus, here I seek to trouble two dominant assumptions―first, that Gothic fiction is a response to the failures of the Enlightenment, and second, that it was invented in 1763 by Horace Walpole. Rather than starting from scratch to depict scandalous plots and mount transgressive critiques, Matthew Lewis mined classical literary history for the very outre and counter-discursive elements that became essential hallmarks of Gothic writing.

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