소녀상 지키기 춤 공연의 예술정치: 차이/차-등의 공간생산을 위한 실천전략

저작시기 2019.06 |등록일 2019.08.15 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 31페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한양대학교 평화연구소 수록지정보 : 문화와 정치 / 6권 / 2호
저자명 : 정두순

목차

국문요약
I. 들어가며: 왜 춤추는 몸-주체들의 공간정치를 요청하는가?
II. ‘차-등’을 담보하는 ‘차이의 공간’
III. 차이의 공간, 그 생산을 위한 ‘실천’
IV. 공간정치와 예술의 정치, 몸-주체의 공간실천: 부산 소녀상 지키기 춤 공연
V. 맺으며
참고문헌
ABSTRACT

한국어 초록

본 연구의 목적은 크게는 현시대 예술, 작게는 춤이 ‘공간의 차-등’을 담보하는 ‘차이의 공간’을 생산함으로써 역사사회적 책무를 져야한다는 것을 논증함과 동시에, 그 생산을 위한 실천전략으로 춤추는 ‘몸-주체’의 공간정치를 제안하는 데 있다. 이를 위해 본 연구는 르페브르(Henri Lefebvre)의 공간생산론에 토대를 둔 ‘공간실천론’을 그람시(Antonio Gramsci)의 실천론, 즉 헤게모니론 및 유기적 지식인 개념과 절합함으로써 분석의 토대를 만들고, 2017년 2월 4일 부터 2017년 4월 29일까지 매주 토요일마다 부산 동구 초량동 일본총영사관 앞에서 펼쳐진 ‘부산 소녀상 지키기 춤 공연’을 분석 대상으로 삼는다.
따라서 본 연구는 현시대의 춤추는 몸의 실천과 춤-예술의 실천이라는 문제를 부산 소녀상 앞이라는 특정 사회적 공간, 그리고 일제 식민과 위안부의 기억이라는 역사철학적 주제와 접속시킴으로써 춤 공연예술의 문화정치적 함의를 도출하고자 한다.

영어 초록

This article has two main purposes. One is to demonstrate that contemporary dance, and to a larger extent art of our times in general, should take their own historico-social responsibilities by means of producing ‘differential spaces’ while giving security for ‘différentials of space.’ The other is to suggest the spatial politics of dancing ‘bodies-subjects’ as a strategy of praxis for the production.
In this light, I build an analytical foundation by combining Lefebvre’s thesis of ‘spatial praxis’ (based on his theory of ‘production of space’) with Gramsci’s theory of praxis which mainly consists of the notions of ‘hegemony’ and ‘organic intellectuals.’ Then, I analyze ‘Dance Performances for Protecting the Comfort Woman Statue in Busan,’ which have been given in front of Consulate-General of Japan in Busan on Saturdays from February 4 to April 9 in 2017. By doing so, this work draw some significant cultural-political implications of the dance performing art connecting the praxis of both contemporary dancing bodies and dance art to 1) a particular social space of the front of the Statue and 2) a historical-philosophical theme of the memories of Japanese colonialism and comfort women.

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