화가(和歌)와 한시(漢詩)의 혼효(混淆) 양상과 특징

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서지정보

발행기관 : 한국고전문학교육학회 수록지정보 : 고전문학과 교육 / 39권
저자명 : 최귀묵 ( Choi Kwi-muk )

없음

한국어 초록

이 글에서 필자는 대략 10~17세기에 걸쳐서 일본의 상층 귀족이 화가(和歌)와 한시(漢詩)를 ‘혼효(混淆)’하여 창안해서 향유한 세 가지 양식의 양상과 특징을 살펴보았다. 세 가지 양식이라고 한 것은 ‘화한낭영(和漢朗詠)’, ‘시가합(詩歌合)’, 그리고 ‘연구연가(聯句連歌)’를 가리킨다. ‘화한낭영’은 10세기에, ‘시가합’은 12세기에, ‘연구연가’는 14세기에 각각 등장했으며, 그 후 일본 문학사에 지속적으로 영향을 끼쳤다.화한혼효가 진행되면서 화가와 한시의 거리가 점차 가까워지더니 마침내 둘이 결합해서 한 작품을 이루게 되었다. 즉 화가와 한시는, 낭영하기에 적합한 작품이라고 해서 한데 모였고(화한낭영) 경합을 위해 작품 대 작품으로 맞섰으며(시가합) 종국에는 장시(長詩)를 구성하는 행으로 갈마드는 데까지 이르렀다(연구연가). 화한혼효는 자국어 노래를 한시에 손색이 없게 만들고자 하는, 중세 동아시아 문학사의 공통된 움직임의 일본 버전이라고 말할 수 있다.한편 한시가 화가와 병렬, 경합·교대, 결합되면서 어떤 위상 변화가 나타났는지 확인함으로써 세 가지 양식이 존재한 시기의 한시에 대한 일본인의 태도, 거기에 상응해서 발현된 일본 한시의 특징에 대해서도 논의할 단서를 발견할 수 있다. ‘나’가 아닌 ‘좌중’의 기호, 시인의 내면이 아닌 시대가 숭상하는 내용과 표현, 자기표현이라는 서정시의 본령이 아닌 즐거운 오락을 위한 수단이라는 점이 중세 전·후기 일본 한시의 특징이고, 이러한 특징은 일본 한문학사의 저층을 흐르는 흐름이었다고 할 수 있다. 필자는 동아시아 문학사의 관점에서 중세 시기 일본 한문학사를 논할 실마리가 여기에 있다고 생각한다.

영어 초록

In this text, the author examines the aspects and characteristics of the three forms that were created and enjoyed when the upper-class nobles of Japan “combined(混淆)” waka(和歌) and Chinese poetry(漢詩) between the 10th and 17th centuries. The three forms are the “Collection of Japanese and Chinese poems for singing”(和漢朗詠), “A collection of Japanese and Chinese poems” (詩歌合), and the “Renku renga”(聯句連歌). “Collection of Japanese and Chinese poems for singing” appeared in the 10th century, “A collection of Japanese and Chinese poems” appeared in the 12th century, “Renku renga” appeared in the 14th century, and all three continued to influence the history of Japanese literature after that time.As the combination of literary Japanese and Chinese progressed, the gap between waka and Chinese poetry decreased until they finally combined to create a single work. That is, waka and Chinese poetry converged in one place in multiple ways: as a work that was appropriate to be recited(“Collection of Japanese and Chinese poems for singing”), facing each other work against work in a competition(“A collection of Japanese and Chinese poems”), and, in the end, they reached the point where they were interchangeable as lines making up long poems(長詩)(“Renku renga”). The combination of literary Japanese and Chinese can be said to be the Japanese version of the common movement in East Asian literary history during the Middle Ages to make songs from one’s own language flawless in Chinese poetry.Meanwhile, by examining the status changes that appeared as Chinese poetry paralleled, fought with, replaced, and combined with waka, we can find clues to explain the attitudes of the Japanese people on Chinese poetry during the period when the three forms existed, as well as the characteristics of Japanese Chinese poetry that appeared in response to that. The preferences not of “myself” but of the “audience,” content and expressions that revere the period rather than the inner self of the poet, and the fact that it is a means for enjoyable pleasure rather than having the original characteristics of lyrical poetry for self-expression are all characteristics of Chinese poetry in Japan during the early and late Middle Ages period. These characteristics can be said to be the current that flows in the underbelly of the history of Chinese literature in Japan. This author believes that the key to discussing the history of Chinese literature in Japan during the Middle Ages period from the perspective of East Asian literary history can be found here.

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