밀교의 아자관에 대한 연구

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서지정보

발행기관 : 위덕대학교 밀교문화연구원 수록지정보 : 밀교학보 / 14권
저자명 : 박준석 ( Park Jun-seog )

없음

한국어 초록

본고에서는 아자관법을 소개하는 기사들을 중심으로 아자의 의미, 아자관의 본존에 대해 살펴보고 그 전거가 되는『보리심론』,『대일경』,『구결』의 관련 내용을 고찰해 보았다. 공해의 저술 중에서 아자관을 독립적 관법으로 평가하여 특별한 의의를 인정한 것은 없다. 다만 아자에 대해 서술한 부분이 약간 보이고 있을 뿐이다. 眞作과 僞作을 포함하여 공해가 아자 관법에 대해 언급하고 있는 것은『秘藏寳鑰』의 내용을 포함하여『秘藏記』에 단편적으로 두 군데에 보이는 것이 전부이다. 『비장기』에는 먼저 五種念誦 가운데 三摩地念誦을 설명하는 부분에서, “三摩地라고 하는 것은 혀를 움직이지 않고 마음으로 염송하는 것이다. 마음 가운데 있는 연꽃 위에 月輪을 깔고 월륜 위에 명료하게 阿字를 관하라. 觀과 誦이 상응하여 다르지 않게 된다”라고 서술되어 있으며, 또 다른 부분에, "우리 마음에 월륜을 관하여 륜 위에 아자를 관하고, 아자를 변화시켜 如意寶珠를 만든다. 寶珠는 法界에 遍滿하다. 입으로 아자를 염송하고 피곤이 느껴지면 수면을 취한다”라고 되어 있다.일본 진언밀교에 있어 아자관 문제의 핵심은 그 원천을 어디에서 찾느냐 하는 것으로 좁혀진다. 이 말은 다시 말하자면 공해 저작 가운데 아자관에 대한 기술이 다소 보인다 하더라도 그것이 곧바로 진언종에 있어 각 시대를 통해 꽤 의욕적으로 행해져 온 아자관의 직접적인 원천이라고는 말할 수 없다는 얘기가 된다.어쨌든 오히려 후세에 아자관에 대한 관심이 표명되고, 그것이 한 때 밀교 관법의 대표격으로 여겨지게 된 데에는 여타의 나름의 이유가 있었을 것이다. 본고에서 살펴본 내용만으로는 아자관의 성격 규정을 하기에 충분한 자료가 되지는 못하겠지만, 전통 수행프로그램의 일례를 들어 그 형성과 전개를 요약적으로 고찰했다는 점에서는 본고가 가지는 의의가 있다고 본다.

영어 초록

This paper examined the meaning of the letter “A” and the main object of worship of “Meditation on the Letter A” through the articles introducing the method of “Meditation on the Letter A,” and considered the related contents in the Bodhicitta-sastra, the Mahavairocana-sutra and the Kuketsu which are its canonical sources. Kukai’s writings did not admit its specific significance, nor appreciate it as an independent method of meditation. They just showed a little description on the letter “A.” Through all his true or false creations, Kukai referred fragmentarily to its method only two times in Hizoki including the content of Hizohoyaku above mentioned. In the part of explaining sanmaji nenju (meditative repetition) among five kinds of chanting in Hizoki, it is described as follows; “Samadhi (meditative absorbtion) is to recite with mind while not moving tongue. On a lotus-flower in the center of mind draw the moon disk, and meditate clearly the siddham letter □(A) on it. Meditation corresponds to chanting.” And in other part, it is told “Meditate the moon disk in our heart, contemplate the siddham letter □(A) on it, transform the letter A into a wish-granting jewel which are pervasive in the dharma-realm. Chant the letter A, and sleep if you feel tired.”The core problem on the “Meditation on the Letter A” in Japanese Shingon Buddhism is where to find its canonical source. Even though Kukai’s writings show a little description regarding the “Meditation on the Letter A,” in other words, it is hard to say that those explanations are the direct authority on it which has been enthusiastically observed through the ages of Shingon Buddhism. Anyway, there would be some reasons for that “Meditation on the Letter A” aroused interest to posterity and became considered as a representative meditation-method of Esoteric Buddhism for a while. This paper could not be sufficient for defining the characteristic of “Meditation on the Letter A.” but must have a significance that it briefly examined the formation and the development of “Meditation on the Letter A” while bringing forward a case of traditional program of practice.

참고 자료

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