종교현상학의 창조적 다양성과 비판적 변형 - 엘리아데의 종교현상학과 신종교연구의 가능성 -

저작시기 2019.04 |등록일 2019.05.22 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 25페이지 | 가격 6,300원
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서지정보

발행기관 : 한국신종교학회 수록지정보 : 신종교연구 / 40권 / 121 ~ 145 페이지
저자명 : 안신

없음

한국어 초록

시카고대의 루마니아 출신 종교학자 미르체아 엘리아데(1907-1986)는 종교현상학 을 통하여 성스러움의 개념과 고대인의 존재론을 발전시켰다. 그가 주창한 신인간주 의는 루마니아의 영성과 민족주의에 기초를 두고 있으며, 인간의 본성을 종교적 인 간으로 파악하고, 역사의 테러를 극복할 수 있는 길을 현대인에게 제시한다. 그와 그의 이론에 대한 여러 비판들이 있음에도 불구하고, 엘리아데의 신화와 상징에 대 한 해석은 기독교와 불교를 양축으로 다양한 종교들이 공존하고 있는 한국사회의 신 종교연구에 유용하다. 엘리아데는 전통적인 기독교신학의 틀을 확장하였을 뿐만 아니라, 종교문화에 대 한 현상학적 접근을 토대로 고대인과 현대인의 이분법을 넘어설 수 있는 신종교 연 구의 새로운 기틀을 마련하였다. 특히 그의 영향을 받은 제자 로버트 엘우드(1933-) 는 엘리아데의 방법을 창조적으로 수용하며 여러 신종교연구에 크게 기여하였다. 앞 으로 엘리아데의 종교현상학과 이론에 나타나는 1) 민족주의적 영향, 2) 현상학적 균형, 3) 신화와 의례의 접근, 4) 종교적 인간의 개념, 5) 혼합주의와 다문화에 대한 긍정적 이해, 6) 종교의 가치가 충분히 반영된다면, 신종교연구의 외연이 보다 넓 어질 것으로 기대된다.

영어 초록

Mircea Eliade(1907-1986), a Rumanian historian of religions of the University of Chicago, developed the concept of the sacred and the archaic ontology by using the phenomenology of religion. His vision of new humanism is based on Rumanian spirituality and nationalism. He regards the human nature as homo religiosus (religious person), showing the modern people the way to overcome the terrors of history. In spite of severe criticism on Eliade and his theories, his interpretation of myth and ritual is useful for scholars to study new religions in the Korean religious contexts, which Christianity and Buddhism dominate. Eliade changed the traditional areas of Christian theology and made a new foundation for the study of new religions beyond the dichotomy of the archaic and the modern by applying phenomenological approach to religious cultures. Especially, his student, Robert S. Ellwood, contributed to the study of new religions by creatively using Eliade’s phenomenological method. The further studies of new religions will be challenged by Eliade’s theoretical emphases in phenomenology of religion: 1) nationalistic mood, 2) phenomenological balance, 3) the perspective of myth and ritual, 4) the concept of homo religiosus, 5) the positive attitude to syncretism and multi-culture, and 6) the focus on religious value.

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