기형도 시의 플롯 구조와 리듬의 연관성 연구

저작시기 2019.03 |등록일 2019.04.25 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 30페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국비평문학회 수록지정보 : 비평문학
저자명 : 한병인

목차

〈국문초록〉
Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 인물이 두각 된 플롯과 심리의 리듬
Ⅲ. 사건이 부각 된 플롯과 인과적 리듬
Ⅳ. 배경이 부각 된 플롯과 감각의 리듬
Ⅴ. 나오는 말
[참고문헌]
〈Abstract〉

한국어 초록

본 연구는 기형도 시의 플롯 구조와 리듬의 연관성을 논증하는 것에 목적을 두었다. 기형도(1960-1989)는 29세의 짧은 삶을 살다간 시인이다. 그의 글은 유고시집 『입 속의 검은 입』으로 출간 되었으며, 작품에는 시 97편, 소설 8편, 산문 4편 등이 실려 있다. 본 연구는 그들 작품 중 시를 중심으로 연구를 진행하였다. 기형도 시는 장문의 구성이 대부분을 차지한다. 또한 시와 소설의 성격을 두루 갖추었다는 특징이 있다. 이점을 구심적으로 이 논문에서는 시 작품의 플롯 유형과 리듬의 연관성을 밝혀보고자 하였다. 연구의 방향 중 먼저 본 부분은 인물이 두각 된 플롯과 심리의 리듬이다. 기형도는 작품 스토리를 전개하면서 인물의 심리적인 면에 다각적인 변화를 주었다. 감정의 드러냄은 물론 감춰짐의 표현으로써 스토리의 서술에 다양성과 리듬감을 함께 구현하였다. 또한 인물과 관련하여 시점의 변화를 추구하기도 하였는데 이는 대상에 대한 정서적 거리를 만드는 효과로 작용한다. 이러한 방법은 인물들 간의 심리뿐만 아니라 리듬과의 연관성 또한 긴밀하게 구조화 하는데에 한 역할을 한다. 두 번째, 사건이 부각 된 플롯과 서사의 리듬에서는 다양한 유형의 상황 전개에 관점을 두었다. 특히 복수(複數)의 상황이 한 작품에서 전개 되는 유형을 참고로 논증하였으며, 그것을 통해 인과적, 비인과적 사건의 암시에 주목하고 리듬과의 연관성을 함께 살펴보았다. 세 번째 논증한 부분은 배경이 부각된 플롯과 감각의 리듬이다. 시에서 감각의 적용은 다양성을 전제로 한다. 특히 기형도 시에서는 작품의 배경으로써 날씨와 장소의 설정이 주된 역할을 한다. 따라서 이 지점을 준거로 시의 분위기와 이미지를 다채로운 관점으로 살피고, 리듬과의 연관성을 보았다. 이 논문의 차별화된 지점은 시의 플롯 구조를 통해 리듬의 변별점을 찾고자 함에 있다. 이 과정은 플롯의 리듬을 정의 하면서 작품 분석을 통해 그것을 증명하는 방법론으로 이루어져 있음을 밝힌다.

영어 초록

This paper puts an in-depth study on investigating a plot of Gi Hyeongdo’s poems and on drawing a relationship between the plot and rhythm. Gi Hyeongdo (1960-1989) is a poet who had lived a short life of 29 years. A posthumous collection of his poems titled A Black Leaf in a Mouth was published with 97 poems, 8 novels and 4 proses and this study focused on his poems among his works. His poems are long narrative forms and have characteristics of poems and novels. This paper investigated his poems dividing three parts to get to know the relationship between the plot and rhythm. Firstly, the plot in his poems puts greater prominence in characters and psychology of rhythm. In this part, the emotions displayed with a structure of ‘revealing’ and ‘hiding’ are repeated creating a form of rhythm in the story of his poems. The point of view of a poetic narrator is transforming and it allows looking into internal state of characters. Through this, the occurrence type of rhythm is drawn after assuming the emotional distance of characters. Secondly, this paper puts a significant importance on the various types of developing stories in the aspects of plot and rhythm which are distinguished in the events of poems. Especially, it demonstrates a reference with plural events being developed in one poem and the relationship between patterns of emphasis and rhythm are examined. Along with these, it is placing importance on an implication setting in the context of casual and non-casual events and the relationship with rhythm is investigated. Thirdly, the plot as a background and rhythm of senses are examined. Diversity is required to apply senses in his poems. Weather and rearrangement of objects appear commonly in the poems written by Gi Hyeongdo with a great implication. Discovering a form of rhythm in his poems is relevant to a measure as an intrinsic rule. This study tried to identify the distinction of rhythm through a plot structure with different aspects of other researches.

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