인성교육의 개념과 성품의 탁월성

저작시기 2018.12 |등록일 2019.03.28 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 28페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 문학과언어학회 수록지정보 : 문학과언어 / 40권 / 8호
저자명 : 장영란

목차

1. 인성교육의 배경과 필요성
2. 인성교육진흥법의 인성 개념의 차이
3. 인성교육과 성품의 탁월성의 통합성
4. 인성 교육의 평가와 역량 강화의 방법
참고문헌
초록
Abstract

한국어 초록

최근 대학에서도 본격적으로 인성교육이 확산되면서 주요 개념의 정의와 방법적 논의들이 양산되고 있다. 이 글은 인성교육의 기본 개념과 목적에 대한 전면적인 재검토를 통해 고대 그리스 철학에서 원형적인 개념과 원리를 찾아보려는 목적을 가진다. 그리하여 인성교육을 다음과 같이 크게 세 가지 관점에서 다뤄보고자 한다. 첫째, 현행 ‘인성교육진흥법’에서 규정하는 인성교육의 목적과 핵심 가치들을 비판적으로 검토한다. 우선 제1조 인성교육의 목적과 제2조 인성교육의 정의를 분석하여 양자 간에 인성교육의 개념이 확연히 달리 사용되고 있다. 제1조는 ‘인간성’으로 폭넓게 사용했다면, 제2조는 구체적으로 ‘성품’에 제한하여 사용하고 있다. 나아가 인성교육의 8대 핵심가치와 덕목들이 가진 "대표성"에 대해 문제를 제기하고, 인성교육을 시행하는 방법의 한계와 인성교육에서의 평가의 획일성에 대해 문제제기한다. 그리하여 인성교육진흥법에 제시한 한국에서 인성교육을 어떻게 정의되고 사용되는지를 검토한 후에 인성교육의 방향성을 논의한다. 둘째, 현대의 ‘인성교육’의 개념은 아리스토텔레스의 성품의 탁월성 개념과 밀접한 관계가 있다. 우선 아리스토텔레스의 성품의 탁월성 개념이 통합적이고 포괄적인 특징이 있으며, 다음으로 인간의 행복과 타자와의 소통에서 중요한 역할을 하고, 마지막으로 한국 교육에서 현재 가장 취약한 감성 교육과 감정 훈련에 대한 기초자료를 제공할 수 있다. 셋째, 인성교육은 궁극적으로 ‘좋은 삶’을 목표로 해야 한다. 아리스토텔레스에 기반하여 현대에서 제기되는 인간성 계발 또는 인간의 역량개발과 밀접하게 연관된다. 한국 사회의 인성교육은 근본적으로 ‘좋은 삶’을 살 수 있는 역량을 강화시키는 것을 주요 목적으로 삼으며, 특히 현재 한국 교육에서 취약하게 여겨지는 성품의 탁월성에 역점으로 두고 교육시킬 필요가 있다.

영어 초록

As character education has spread in earnest in recent years, definitions and methodical discussions of major concepts are being generated. This article aims to explore the basic concepts and principles of character education in the ancient Greek philosophy through a full review of the basic concepts and purposes. Therefore, I would like to argue character education from three perspectives. First, it critically reviews the purpose and core values of character education as defined by Humanity(Character) Education Promotion Act. First of all, the concept of character education is used differently between the two countries by analyzing the purpose of Article 1 and the definition of Article 2 character education. If Article 1 is widely used for human nature, Article 2 is specifically used for character. Furthermore, I raise the question of whether the eight core values and virtues of personality education have "representative" and question the limitations of the methods of character education and the uniformity of assessment in character education. After reviewing how character education is defined and used in Korea as proposed in the Humanity(Character) Education Promotion Act, we discuss the direction of character education. Second, the modern concept of "character education" is closely related to the excellence of character in Aristotle"s ethics. First of all, the concept of excellence of character in Aristotle"s ethics has integrated and comprehensive characteristics, then plays an important role in human"s good life and communication with others, and finally can provide basic data on emotional education and emotional training, which is currently the weakest in Korean education. Third, character education should ultimately aim at a good life. Based on Aristotle, it is closely related to the development of humanity or the development of human capacities in modern times. Character education in Korean society is primarily aimed at enhancing the ability to live a "good life", especially focusing on the excellence of character which is considered to be weak in Korean education.

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