일제강점기 군국가요와 도구화된 여성성

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서지정보

발행기관 : 한국음악학학회 수록지정보 : 음악학 / 35권
저자명 : 이은진 ( Eunjin Lee )

한국어 초록

1937년 중일전쟁이 발발하면서부터 조선의 대중가요계도 전시체제의 영향 하에서 큰 변화를 겪게 되었다. 특히 일제의 제국주의 전쟁이 심화되면서부터는 군국가요가 강압적으로 제작되기 시작했다. 이 글에서는 당대에 제작된 군국가요들을 분석하여 여성의 이미지가 전쟁의 프로파간다로 도구화되는 기제를 살펴보았다.전시 상황에서 정책적으로 생산된 군국가요는 전시 하에 요구되는 여성의 역할을 규정하고 이렇게 정립된 규범적 여성상을 훈육하려 했다. 첫째, 이제까지 당대의 대중가요에서 등장하지 않았던 어머니라는 새로운 여성상을 주인공으로 등장시켜, 저음역의 선율과 힘 있는 창법을 통해 강인한 모성을 강조함으로써 ‘총후부인’의 덕목을 훈육했다. 둘째, 당대의 군국가요는 전통적 여성상을 복원시킴으로써 구여성적 정체성을 기반으로 한 총후부인의 정체성을 재현했다. 남편에 대한 순정을 다짐하는 아내를 등장시킨 노래들에서, 아내의 순정은 남편을 향한 것인 동시에 국가를 향한 것으로 표현된다. 그리고 이 노래들은 여성 가수의 목소리를 부각시키는 장식음과 높은 음역의 선율을 사용하여, 여성성을 강조했다. 즉 군국 가요는 강한 모성이라는 새로운 여성상을 유통시키고, 이와 더불어 여성성을 강조한 음악으로 구여성적 덕목과 국민으로서의 충성심을 연결지음으로써 전시에 요구되었던 여성적 덕목을 훈육하려 하였다.

영어 초록

As the imperialist war led by Japan intensified, the popular music of Korea inevitably underwent a considerable change. The music business hitherto following commercial logic was forced to follow the new policies of the Japanese government, producing a large number of militarist songs as a result. Militarist song, one of the subcategories of the so-called pro-Japanese popular songs, denotes the songs produced after the Sino-Japanese War with the purpose of glorifying war and encouraging people to take part in the war and sacrifice themselves.When the recording companies began to seriously concentrate on producing militarist songs, a new image of woman appeared in the popular music world. It was the image of a mother, hitherto excluded from the lyrics of popular songs. The new trend of displaying a mother as the speaker of the lyrics was influenced by the new discourse of ‘the Mother of the Military Nation,’ increasingly emphasized in both Japan and Korea as Japan entered into an all-out war system. By emphasizing the strong maternal instinct of a wife supporting the rear ground, the militarist songs offered consolations to the soldiers at war and disciplined women in the rear to absorb the virtues of ‘the Women in the Rear Ground.’Moreover, the militarist songs at the time restored the traditional image of women to represent the identity of ‘the Women in the Rear Ground’ in relation to the old feminine identity. This type of narratives appears in the songs that introduce a wife who pledges to maintain the true love for and fidelity to her husband. In these songs, the true love and fidelity are also directed towards her country. The act of pledging a true love is represented as the act of pledging loyalty to the country, following her husband’s examples. Through this type of narratives, the militarist songs of this period played an important role in disciplining women to absorb the virtues of ‘the Women in the Rear Ground,’ which combines old feminine values with the sense of loyalty to the country.
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