세 종교 집단 간 문화 간 커뮤니케이션 탐사 연구: 국내 다종교 군사학교 사례 연구

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서지정보

발행기관 : 한국커뮤니케이션학회 수록지정보 : 커뮤니케이션학 연구 / 26권 / 4호
저자명 : 정현숙 ( Hyon Sook Chong )

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한국어 초록

본 연구는 특정 집단의 불교, 개신교, 천주교 신자간의 종교간 갈등에 관한 연구이며 이론적 토대는 문화적 접근과 종교다원주의이다. 연구방법으로는 정량적 방법과 정성적 방법을 상호보완적으로 사용하였다. 정량적 연구에서는 간단한 통계자료를 토대로 일반적 추세를 살펴보았으며 정성적 연구에서는 심층적 인터뷰를 통해 구체적인 예시를 제시함으로써 연구의 심도와 실용성을 높였으며 양적연구에서 쉽게 간과되는 특이사항과 그 중요성을 규명하였다.연구결과에서 각 종교인에 대한 상반된 태도를 볼 수 있었다. 불교도들은 무한한 자유인 vs 이성적 종교인, 순례자, 또는 무종교인으로 보여졌으며, 개신교도는 열심인 신앙인 또는 매사에 모범적임 vs 광신자, 비자유인, 까다로움, 사이비기독교인으로 비추어졌으며 천주교인에 대해서는 자유로운 신앙인(그리스도인), 자긍심이 높음 vs 비신앙인과 같은 상반된 태도가 보였다.종교에 대한 태도와 갈등과는 밀접한 관계가 있었으며 갈등은 주로 개신교와 비개신교 간에 생겼다. 그러나 갈등의 정도는 미약한데 그 이유는 강력하고 엄격한 생도문화의 영향 때문이었다. 갈등유형은 대개 미묘하고 은밀하며 암묵적(covert)이고 회피적이었다. 소수의 공공연한 갈등의 유형도 있었는데 이는 주로 종교가 다른 상급생(분대장생도)간에 또는 배타주의자와 다원주의자간에 일어났다.흥미로운 연구결과는 포용주의적인 개신교는 배타주의의 전략적인 수단으로서의 포용주의적 특징을 보였으며 다원주의적인 불교와 천주교는 표면적인 유화정책으로서의 다원주의적 특징을 보였다는 것이다.

영어 초록

This study is about interreligious conflicts among Buddhists, Protestants, and Catholics in a particular military school, and its theoretical basis is a cultural approach to religion and religious pluralism. It employs a quantitative and a qualitative method complementarily. The quantitative data obtained through questionnaire packets gave general views whereas the qualitative data gained by in-depth interviews gave rich and grounded descriptions of the research topic and questions. The qualitative method especially helped to increase the depth and practicality of the research, which investigated the particularities that could easily be glossed over by the quantitative one.The findings revealed the contrasting attitudes toward each religious group. Buddhists were shown as “free” or “rational believers”, “pilgrims”, or “non-believers.” Protestants were viewed as “faithful believers,” “exemplary in every matter,” “restricted” or “strict,” or “quasi-Christians.” Catholics were seen as “free believers,” “proud” or, on the contrary, “non-believers.”There were close relations between the attitude toward other religions and the conflict, and the conflicts were mostly found between Protestants and non- Protestants. However, the nature of the conflicts was found to be subtle, covert, silenced, and latent due to the strong and rigid culture of military school. A few cases of overt conflict were found between the student leaders of different religions or between exclusivists and pluralists.Interesting findings were that religious inclusivism was used as the strategic means by the exclusive Protestants, whereas religious pluralism was used as pacifying tactics by Buddhists and Catholics.

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