오장환 시집 『헌사』와 『나 사는 곳』에 나타난 감정의 의미

저작시기 2018.10 |등록일 2018.11.14 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 25페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국근대문학회 수록지정보 : 한국근대문학연구 / 19권 / 2호
저자명 : 김종훈

목차

1. 들어가며
2. 보편성의 추구와 운명의 비애 : 『헌사』의 감정
3. 서정의 확장과 연대의 가치 : 『나 사는 곳』의 감정
4. 결론
참고문헌
국문초록
Abstract

한국어 초록

이 논문은 오장환의 둘째 셋째 시집 『헌사』와 『나 사는 곳』에 출현한 ‘감정’의 양상과 의미를 탐구한 연구이다. 오장환은 첫 시집 『성벽』을 낼즈음 신문학의 요건으로 인간과 현실에 대한 관심을 들었다. 그 예로 제시한 1920년대 ‘신경형파’와 ‘카프시’는 모두 사실주의 문학에 속하는 한편 이지적 언어의 반대편에서 감정을 드러낸다. 『헌사』와 『나 사는 곳』은 감정의 분출로써 당대의 모더니즘 시와, 그리고 첫 시집 『성벽』과 구분된다. 『헌사』는 신화적 세계를 배경으로 운명의 굴레에 대해 비극적 감정을 나타낸 시집이다. 여기에서 고향은 죽음이며 타향살이는 젊음이거나 삶이다. 근원적인 세계에 대한 인식에서 생겨나는 비애가 그가 파악한 근대시의 미학이었다. 『나 사는 곳』에서는 감정이 일어나는 대상의 범위와 감정의 종류 모두 확장되었다. 연대감과 기대감 등 공통 현실에 대한 관심이 시에 나타난 것이다. 『나 사는 곳』은 개인에서 사회로, 허무에서 긍지로, 과거에서 미래로 도약하는 발판 역할을 하는 시집이다. 오장환은 『헌사』에서 인간에 주목하고, 『나 사는 곳』에서 현실에 주목하여 다소 산만해 보이는 시집들의 특성에 질서를 부여했다.

영어 초록

This thesis is a study of the aspect and meaning of ‘emotion’ appearing in Oh, Jang-hwan"s second and third collection of poems, Tribute and Where I Live. When he released his first collection of poems, Oh, Jang-hwan paid attention to humans and reality as a new literary requirement. The 1920s ‘New trend wave’ and ‘KAPF poetry’, which are examples of this, belong to realistic literature, but they also express emotions on the other side of intellectual language. Tribute and Where I Live is an eruption of emotion, which is distinguished from modern poetry of the day and the first collection of poems, The Wall. Tribute is a collection of tragic feelings about the bridle of destiny in the background of the mythical world. Here, hometown is death, and all-around life is youth or life. The sorrow stemming from the perception of the fundamental world was the aesthetics of modern poetry as he understood it. In Where I Live, both the range of the emotional object and the type of emotional expression were expanded. Interest in common realities such as solidarity and anticipation is shown in the collection. Where I Live is a collection of poems that serves as a stepping stone from the past to the future, from individuals to society, from vanity to pride. Oh Jang-hwan paid attention to human beings in Tribute, attention to reality in Where I Live and gave order to the characteristics of his somewhat distracted collections.

참고 자료

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