한국 사회의 평화 구축과 종교 역할

저작시기 2018.08 |등록일 2018.11.14 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 24페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 원광대학교 종교문제연구소 수록지정보 : 한국종교 / 44권
저자명 : 박광수

목차

국문 초록
Ⅰ. 머리말 : 평화의 길을 모색하며
Ⅱ. 평화공동체를 위한 세계 보편적 공공(公共) 윤리 실천
Ⅲ. 탈종교 시대, 평화 실현의 열린 종교
Ⅳ. 결론
Abstract
참고 문헌

한국어 초록

현대사회는 다양한 민족과 문화, 그리고 종교가 공존하는 사회이다. 르네상스 이후 서구의 근대화 과정과 19-20세기에 걸쳐 서구 중심의 근대 산업화 및 세계의 식민지 건설과정에서 다양한 문명의 대립과 충돌, 안전에 대한 위협과 갈등현상이 세계 곳곳에서 일어났다. 세계 2차 대전이 1945년 막을 내린지 70년 이상의 세월이 지났다. 이는 곧 한반도 분단의 역사이기도 하다. 동북아시아 삼국은 종전 이후 정치적 혼란과 경제적 위기 상황을 극복하고 국가 경쟁력을 국제사회에 안정적으로 확보하는 데 성공하였다. 한중일 삼국은 경제적 교류의 확대와 협력을 추구하면서도, 중국뿐만 아니라, 일본과 미국, 그리고 남북한 군사력의 경쟁적 증강은 이웃 국가 간의 상호 신뢰가 확고하게 이루어지지 않았다는 반증이기도 하다. 현대의 경제적 신자유주의 시대에 동북아시아의 평화공동체 건설은 가능한 일인가? 한국, 중국, 일본 모두에게 주어진 과제는 건강한 공동체 의식을 확보해 동북아시아의 평화공동체를 이루는 것이다.
격변하는 시대적 혼란기에 형성된 한국 민중종교의 개벽사상과 평등사상을 토대로 한 구세이념은 새로운 사회를 갈망하고 대다수 민초들의 희망을 대변하며 당시의 시대인식과 세계인식, 사회변화인식과 윤리의식, 가치관과 민족관 등을 응축하고 있다. 이러한 평화의 문명사회를 구현하고자 한 새로운 종교운동인 원불교에서 찾아볼 수 있다.
원불교를 창시한 소태산 박중빈(少太山 朴重彬, 1891-1943) 대종사를 비롯하여 정산 송규의 삼동윤리(三同倫理), 대산 김대거의 UR(United Religions)운동, 여산 류병덕의 평화통일사상 등에서 평화의 철학과 실천운동은 현 시대에 매우 중요한 비전과 실천을 담고 있다. 이 글에서는 세계화 과정에서 나타난 남북의 분단과 동서의 차별 시대, 배타적 근본주의 시대, 약육강식의 패권주의 시대를 넘어서야 하는 문명전환이 요청되는 시점에서, ①평화공동체를 위한 세계보편적 공공(公共)윤리 실천, ②탈종교시대의 열린 종교에 대한 논의를 중점적으로 제시하고자 한다.

영어 초록

In modern societies various nations, cultures, and religions live together. In the course of Western modernization since the Renaissance, and in the course of modern industrialization and the world-wide colonialism of the West through the 19th and 20th century, various opposing forces within and collisions among civilizations, as well as threats to safety and conflicts have occurred all over the world.
Since World War Ⅱ ended in 1945, over 70 years have passed. It is also the history of division of the Korean Peninsular. The three nations of Northeast Asia – Korea, Japan and China – overcame the situation of political confusion and economic crisis after the end of the war and succeeded in stably securing national competitiveness in international society. While they pursued economic interchange and cooperation, Japan and the USA, and South and North Korea increased their military power in a competitive manner alongside China. It is proof that mutual confidence among neighboring nations was not established firmly. In the modern age of economic neo-liberalism, is it possible to build a community of peace in the Northeast Asia? The common task assigned to Korea, China and Japan is to recover a spirit of healthy community and achieve a community of peace in Northeast Asia.
The ideology of saving the world that was formed in the chaotic time-period of rapid changes, based on the thoughts of the Great Opening (kaebyŏk) and the concept of equality embraced by ‘religions of the general people (minjung),’ seeks to establish a new society and represents the hopes of most people. It embraces an awareness of the times, world and social changes, and a sense of ethics, values, and provides a perspective on the nation at that time of upheaval and rapid change. It can be found in Won-Buddhism which was a new religious movement that strived to realize a peaceful civilization among societies.
The philosophy of peace and it’s practice movements such as the Ethics of Threefold Unity of Jeongsan Song Gyu, the UR movement of Daesan Kim Dae-geo, the thought of peaceful reunification and the practice movement of Yeonsan Ryu Byeong-deok as well as the thought of the Founding Master of Won-Buddhism, Sotaesan Park Jung-bin, contain very important notions and practical activities that are relevant in this age. In this paper, I would like to suggest 1) the practice of ‘common public ethics’ that are universal and needed for the establishment of a peaceful community, and 2) engage in discussion about the open or inclusive religions in a post-religion era, at this time when a cultural transformation is required in which we should go beyond the age of the division of South and North Korea and prejudices and biases that still hold in relations between the East and the West, the age of exclusive fundamentalism, and the age of hegemony of the law of the jungle which occurred in the course of globalization.

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