사회시론의 한 가능성 - 황지우 시론에서 하버마스의 ‘보편적 화용론’과 칼 포퍼의 ‘세계3 이론’ 수용을 중심으로 -

최초 등록일
2018.11.07
최종 저작일
2018.11
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서지정보

발행기관 : 한국현대문예비평학회 수록지정보 : 한국문예비평연구 / 59권
저자명 : 이선이 ( Lee Sun-hee )

한국어 초록

이 연구는 황지우의 시론에 담긴 문제의식과 해결방안을 밝힘으로써 황지우 시론의 성격을 규명하는 데 궁극적인 목적이 있다. 시인이자 미학자인 황지우가 ‘시적인 것’이라는 용어를 중심으로 1980년대 전반에 전개한 두 편의 시론이 갖는 논리는 하버마스의 ‘보편 화용론’과 칼 포퍼의 ‘세계3 이론’을 적극적으로 수용한 결과이다. 이 수용의 과정을 거치면서 제시한 ‘징후의 의사소통론’과 ‘시적인 것의 존재론’은, 주관적이고 특수한 것으로 인식되던 시에 대한 기존의 인식에서 벗어나 사회적인 사유틀 안에서 시를 인식해 나가려는 하나의 시론(試論)이라 할 수 있다. 이러한 황지우의 시론은 기존의 문학사회학이 강조해 온 반영론을 화용론적 관점으로 재구조화하고 그 속에서 행위자(작가와 독자)와 사회구조가 매개된 담론의 비판적 가능공간을 만들어내는 의의를 갖는다.

영어 초록

This paper examines critical issues and its resolutions shown in Hwa ng Ji-woo’s discourse on Poetry, and thereby aims to identify the chara cteristic of Hwang Ji-woo’s discourse on Poetry. Hwang Ji-woo, a poet and an aesthetician, developed two poetic discourses as well as the ter m, ‘the Poetical,’ in the early 80s. Such discourses have established a lo gic, which is a result of promptly embracing Jurgen Habermas’s Univers al Pragmatics and the concept of World 3 in Karl Raimund Popper's thr ee worlds. Hwang then suggests new theories such as ‘symptomatic co mmunication’ and ‘ontology of poetic matters’, in an attempt to diverge f rom the existing recognition of poetry being subjective and exceptional, and to recognize poetry in the boundary of societal reasoning. All in all, Hwang Ji-woo’s discourse on the modern poetry is meaningful in terms of restructuring the reflection theory, which conventional cultural sociolo gy has been emphasizing, into pragmatic perspective, and further creatin g discourses’ critical capacity that incorporates authors, readers and soci eties.

참고 자료

없음

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